*Följande är en fiktiv arbetsansökan till Seacret och tjänar samtidigt som kursreflektion.*
Hejsan!
Jag söker jobbet som marknadsförare på Seacrets
marknadsföringsavdelning. Jag studerar första året på Handelshögskolan vid Åbo
Akademi och jag har en mycket bra grund att stå på vad gäller marknadsföring,
då jag just avslutat en omfattande grundkurs i ämnet.
Eftersom jag fortfarande är ung, driven och ny inom ämnet,
men har en bra grund att stå på, har jag lätt för att tänka utanför den
beryktade boxen. Jag är inte insnöad på gamla mossiga modeller eller
arbetssätt, utan kan tvärtom använda dessa för att skapa något nytt. Efter att
ha analyserat många reklamkampanjer och ett flertal företags marknadsföring har
jag insett att det är det nytänkande, det kreativa och det slående som fungerar
och sticker ut ur mängden. Under kursen har min arbetsgrupp bland annat gjort
ett arbete där vi har analyserat just Er, Seacrets, marknadsföring och jag har
ett antal förbättringsförslag som jag längtar efter att få sätta i verket hos
Er.
Ett exempel på att jag kan tänka utanför boxen är den
mobilapplikation som jag tillsammans med min arbetsgrupp utvecklade åt KSF
Media under kursens gång. Uppgiften var att utveckla en nyhetsapplikation som
främst kunde användas av ungdomar i Svenskfinland under deras mikrotid, varpå
vi kopplade ihop nyhetsfunktionaliteten med den sociala mediaaspekten och
skapade ett sätt för användare att dela med sig av specifika nyheter. Vi anser
nämligen att en interaktiv plattform där användare inte bara blir mottagare av
information, utan även sändare av denna är mer intressant för användaren i det
långa loppet. Dessutom gör interaktionen användare emellan att nyheterna blir
mer legitima och höjer intresset för desamma.
Jag tycker att skönhetsbranschen är extra intressant ur
marknadsföringssynpunkt, delvis för att konkurrensen är så hård, men även
delvis för att jag som marknadsförare tvingas jobba med konsumenten hela vägen
från början till slutet av konsumtionsprocessen. Skönhetsprodukter är en
lyxprodukt och därför måste jag börja med att skapa ett brinnande behov hos
konsumenten och sedan fortsätta med att underlätta för henne att söka reda på
information om Era produkter och självklart göra det på ett sätt som övertalar
henne att just Era produkter är de bästa på marknaden. Dessutom vill jag ta
hand om konsumenten efter att de gjort sina inköp och se till att de blir regelbundet
återkommande kunder och självklart också att de utvärderar produkterna och
hjälper Er att utvecklas och säkerställa konstant förbättring. Denna kedja
kallas ”the buyer decision process” (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005;
279).
Under kursens gång trillade jag över boken ”Friends with
benefits: A social media marketing handbook” (Barefoot & Szabo, 2010) och
där lärde jag mycket om marknadsföring på sociala medier, något som ligger
precis rätt i tiden. Jag har under våren också haft möjlighet att praktisera
min nyvunna kunskap både i kursen genom att vi drivit en blogg och ett konto på
mikrobloggen Twitter, men även utanför kursen då jag haft förmånen att få vara
en del av kampanjgruppen för EU-valskandidaten Britt Lundberg, i vilken jag har
fungerat som ett slags social medie-ansvarig. I kampanjarbetet har jag betonat
vikten av segmentering, eftersom vi måste rikta oss till alla åldersgrupper och
typer av väljare, för att maximera antalet sympatiserande sådana.
Slutligen vill jag betona att de senaste månadernas
marknadsföringskurs har gett mig ett helt nytt synsätt på hela
marknadsföringsyrket. Jag har insett att marknadsföring inte bara handlar om
att designa en fin reklamannons, utan att det är så mycket mera. Jag ser
marknadsföring som ett träd. Det finns många olika grenar som sträcker sig åt
olika håll och kan se mycket olika ut, men i grund och botten har de samma
syfte och mål. Jag ser företagets försäljare som löven på trädet, det är de som
tar emot information från omvärlden, information som ger företaget näring och
gör att det kan växa och utvecklas. Det är även försäljarna som ger företaget
dess utseende och dess färg, precis som lövens gröna färg ger trädet dess själ
och dess skönhet. Alla delar av marknadsföringen är mycket viktiga för slutresultatet,
men liksom trädets rötter är arbetet ”bakom kulisserna” grundläggande och
vitalt i allt som marknadsföraren åtar sig. Om trädet inte har tillräckligt
djupa rötter kan även en liten vindpust fälla hela trädet, och så är det även
med marknadsföring.
Jag hoppas att jag har gjort min vision tydlig och att Ni är
intresserade av att låta mig samarbeta med Er. Själv ser jag mycket fram emot
att tillämpa all den teoretiska kunskap jag har samlat i min mentala
verktygslåda på Ert mycket intressanta företag och att få ge Era unika och
ärliga produkter det försprång det förtjänar i den snåriga och ibland
bedrägliga skönhetsdjungeln.
Med hopp om gott samarbete i framtiden,
Lucas Mattsson
Källförteckning:
- Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits: A social media marketing handbook
- Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) Principles of marketing (Fourth European Edition) Pearsons Education
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar