söndag 11 maj 2014

Kursreflektion: Marknadsför dig själv (Lucas)

*Följande är en fiktiv arbetsansökan till Seacret och tjänar samtidigt som kursreflektion.* 

Hejsan!

Jag söker jobbet som marknadsförare på Seacrets marknadsföringsavdelning. Jag studerar första året på Handelshögskolan vid Åbo Akademi och jag har en mycket bra grund att stå på vad gäller marknadsföring, då jag just avslutat en omfattande grundkurs i ämnet.

Eftersom jag fortfarande är ung, driven och ny inom ämnet, men har en bra grund att stå på, har jag lätt för att tänka utanför den beryktade boxen. Jag är inte insnöad på gamla mossiga modeller eller arbetssätt, utan kan tvärtom använda dessa för att skapa något nytt. Efter att ha analyserat många reklamkampanjer och ett flertal företags marknadsföring har jag insett att det är det nytänkande, det kreativa och det slående som fungerar och sticker ut ur mängden. Under kursen har min arbetsgrupp bland annat gjort ett arbete där vi har analyserat just Er, Seacrets, marknadsföring och jag har ett antal förbättringsförslag som jag längtar efter att få sätta i verket hos Er.

Ett exempel på att jag kan tänka utanför boxen är den mobilapplikation som jag tillsammans med min arbetsgrupp utvecklade åt KSF Media under kursens gång. Uppgiften var att utveckla en nyhetsapplikation som främst kunde användas av ungdomar i Svenskfinland under deras mikrotid, varpå vi kopplade ihop nyhetsfunktionaliteten med den sociala mediaaspekten och skapade ett sätt för användare att dela med sig av specifika nyheter. Vi anser nämligen att en interaktiv plattform där användare inte bara blir mottagare av information, utan även sändare av denna är mer intressant för användaren i det långa loppet. Dessutom gör interaktionen användare emellan att nyheterna blir mer legitima och höjer intresset för desamma.

Jag tycker att skönhetsbranschen är extra intressant ur marknadsföringssynpunkt, delvis för att konkurrensen är så hård, men även delvis för att jag som marknadsförare tvingas jobba med konsumenten hela vägen från början till slutet av konsumtionsprocessen. Skönhetsprodukter är en lyxprodukt och därför måste jag börja med att skapa ett brinnande behov hos konsumenten och sedan fortsätta med att underlätta för henne att söka reda på information om Era produkter och självklart göra det på ett sätt som övertalar henne att just Era produkter är de bästa på marknaden. Dessutom vill jag ta hand om konsumenten efter att de gjort sina inköp och se till att de blir regelbundet återkommande kunder och självklart också att de utvärderar produkterna och hjälper Er att utvecklas och säkerställa konstant förbättring. Denna kedja kallas ”the buyer decision process” (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005; 279).

Under kursens gång trillade jag över boken ”Friends with benefits: A social media marketing handbook” (Barefoot & Szabo, 2010) och där lärde jag mycket om marknadsföring på sociala medier, något som ligger precis rätt i tiden. Jag har under våren också haft möjlighet att praktisera min nyvunna kunskap både i kursen genom att vi drivit en blogg och ett konto på mikrobloggen Twitter, men även utanför kursen då jag haft förmånen att få vara en del av kampanjgruppen för EU-valskandidaten Britt Lundberg, i vilken jag har fungerat som ett slags social medie-ansvarig. I kampanjarbetet har jag betonat vikten av segmentering, eftersom vi måste rikta oss till alla åldersgrupper och typer av väljare, för att maximera antalet sympatiserande sådana.

Slutligen vill jag betona att de senaste månadernas marknadsföringskurs har gett mig ett helt nytt synsätt på hela marknadsföringsyrket. Jag har insett att marknadsföring inte bara handlar om att designa en fin reklamannons, utan att det är så mycket mera. Jag ser marknadsföring som ett träd. Det finns många olika grenar som sträcker sig åt olika håll och kan se mycket olika ut, men i grund och botten har de samma syfte och mål. Jag ser företagets försäljare som löven på trädet, det är de som tar emot information från omvärlden, information som ger företaget näring och gör att det kan växa och utvecklas. Det är även försäljarna som ger företaget dess utseende och dess färg, precis som lövens gröna färg ger trädet dess själ och dess skönhet. Alla delar av marknadsföringen är mycket viktiga för slutresultatet, men liksom trädets rötter är arbetet ”bakom kulisserna” grundläggande och vitalt i allt som marknadsföraren åtar sig. Om trädet inte har tillräckligt djupa rötter kan även en liten vindpust fälla hela trädet, och så är det även med marknadsföring.

Jag hoppas att jag har gjort min vision tydlig och att Ni är intresserade av att låta mig samarbeta med Er. Själv ser jag mycket fram emot att tillämpa all den teoretiska kunskap jag har samlat i min mentala verktygslåda på Ert mycket intressanta företag och att få ge Era unika och ärliga produkter det försprång det förtjänar i den snåriga och ibland bedrägliga skönhetsdjungeln.

Med hopp om gott samarbete i framtiden,
Lucas Mattsson



Källförteckning:
  • Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits: A social media marketing handbook
  • Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) Principles of marketing (Fourth European Edition) Pearsons Education


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar