söndag 23 mars 2014

Blogginlägg (dl: 23.3, grupp)

Enligt ordets ursprungliga mening är ett medium något som information passerar igenom, eller som "förmedlingslänk" eller "uttrycksmedel" (ne.se, 2014). Utmärkande för just massmedia är att det är en del av en offentlig masskommunikationsprocess där informationen når en stor publik i stort sett samtidigt. Vi ser mediebranschen som en mycket stor och viktig bransch som verkligen påverkar massopinionen och informerar befolkningen, vilket är en mycket viktig uppgift.
Nuläget för mediebranschen är ganska svårt eftersom företagen i lågkonjunkturer ofta väljer att skära ner på sina annonskostnader, vilket leder till lägre intäkter för medieföretagen. Aktuellt inom branschen just nu är en anpassning till digitaliseringen. Det gäller för företagen att kunna erbjuda nyheter via sina nätsidor och få intäkter därifrån i form av digital annonsering och även digitala prenumerationer.

Vid station tre diskuterade vi annonsering. Annonsering sker förutom i vanliga dagstidningar också på många andra ställen, bl.a. på sociala medier. Sociala medier har blivit en populär kanal för annonsering eftersom det är relativt billigt och man via dem lätt kan nå ut till en viss målgrupp. Annonser är av stor betydelse för medieföretagen eftersom det är från dem som de får en stor del av sina intäkter. T.ex. Facebook lever helt på sina annonsintäkter.
Vår uppfattning är att sådana medier som är seriösa och trovärdiga ofta har färre annonser, medan de mindre trovärdiga brukar ha fler. Effektiv annonsering är enligt oss att man lyckas nå ut till rätt målgrupp och påverka denna på något sätt. Vi diskuterade även trender inom annonsering och kom fram till att sociala medier, Youtube och mobilanpassade nätsidor är aktuella just nu.

Vi fick även träffa Lotta Holm från KSF Media som utger bl.a. Hufvudstadsbladet, Västra Nyland och flera andra lokala tidningar. Mediebranschen har överlag haft det svårt i Finland efter finanskrisen och KSF Media gör årligen en förlust på ca 3-4 milj. euro. Enligt Holm är det distributionen av tidningar, antalet redaktörer och de minskade annonsintäkterna som är orsakerna till det negativa resultatet. Hon sade också att det är Hbl som går med förlust, de övriga tidningarna inom KSF Media klarar sig ganska bra. Hbl har svårt att locka annonsörer eftersom deras läsare är väldigt utspridda både geografiskt och demografiskt. De når alltså inte ut till något specifikt segment, förutom att läsarna till största del är finlandssvenskar. Vi diskuterade att det är viktigt för medieföretagen att hänga med i digitaliseringen men vi kom ändå fram till att papperstidningen fortfarande behövs eftersom den är så populär hos många av prenumeranterna.

På station två valde vi att analysera KSF Media enligt affärskanvasmodellen. KSF Media är det ledande företaget inom svenskspråkig media i Finland. Till företagets nyckelpartners hör bl.a. dess egna tryckeri och Itella som fungerar som distributör av tidningarna. Deras nyckelresurser är redaktörerna och deras kunskap.
Nyckelaktiviteter för företaget är att förmedla nyheter till svenskspråkiga främst i Finland. Det här gör de genom att sända ut papperstidningar och publicera nyheter på sina hemsidor. KSF Media differentierar sig från konkurrenterna på det sättet att de erbjuder kvalitativa svenskspråkiga nyheter i Finland. Dessutom är de mindre lokala tidningarna unika eftersom de tar upp nyheter från endast de områdena. De satsar på seriositet och kvalitet och vill på det sättet skapa bra relationer till sina kunder. Intäkter får de från prenumerationer och annonser, där prenumerationerna står för ca 60 %. Deras målgrupp är ganska heterogen, men likheter är att de flesta är finlandssvenskar. För de mindre lokala tidningarna som KSF Media utger är målgruppen åtminstone geografiskt mer specifik eftersom innehållet i tidningarna är lokala nyheter.

Källförteckning: Nationalencyklopedin (2014) Massmedier URL: http://www.ne.se/lang/massmedier (Läst 20.03.2014)

Vi har valt att läsa följande böcker:
Lucas: Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits: a social media marketing handbook
Robert: Safko, Lon (2010) The social media bible: tactics, tools, and strategies for business success
Fia: Baskin, Merry & Mark Earls (2002) Brand new brand thinking: brought to life by 11 experts who do
Sam: Comm, Joel (2010) KaChing: how to run an online business that pays and pays

Anton: Roberts-Phelps, Graham (2001) Customer relationship mannagement: how to turn a good business into a great one

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar