Enligt ordets ursprungliga mening är ett medium något som
information passerar igenom, eller som "förmedlingslänk" eller
"uttrycksmedel" (ne.se, 2014). Utmärkande för just massmedia är att
det är en del av en offentlig masskommunikationsprocess där informationen når
en stor publik i stort sett samtidigt. Vi ser mediebranschen som en mycket stor
och viktig bransch som verkligen påverkar massopinionen och informerar
befolkningen, vilket är en mycket viktig uppgift.
Nuläget för mediebranschen är ganska svårt eftersom företagen i
lågkonjunkturer ofta väljer att skära ner på sina annonskostnader, vilket leder
till lägre intäkter för medieföretagen. Aktuellt inom branschen just nu är en anpassning
till digitaliseringen. Det gäller för företagen att kunna erbjuda nyheter via
sina nätsidor och få intäkter därifrån i form av digital annonsering och även digitala
prenumerationer.
Vid station tre diskuterade
vi annonsering. Annonsering sker förutom i vanliga dagstidningar också på många
andra ställen, bl.a. på sociala medier. Sociala medier har blivit en populär
kanal för annonsering eftersom det är relativt billigt och man via dem lätt kan
nå ut till en viss målgrupp. Annonser är av stor betydelse för medieföretagen
eftersom det är från dem som de får en stor del av sina intäkter. T.ex.
Facebook lever helt på sina annonsintäkter.
Vår uppfattning är att sådana
medier som är seriösa och trovärdiga ofta har färre annonser, medan de mindre
trovärdiga brukar ha fler. Effektiv annonsering är enligt oss att man lyckas nå
ut till rätt målgrupp och påverka denna på något sätt. Vi diskuterade även
trender inom annonsering och kom fram till att sociala medier, Youtube och
mobilanpassade nätsidor är aktuella just nu.
Vi fick även träffa Lotta
Holm från KSF Media som utger bl.a. Hufvudstadsbladet, Västra Nyland och flera
andra lokala tidningar. Mediebranschen har överlag haft det svårt i Finland
efter finanskrisen och KSF Media gör årligen en förlust på ca 3-4 milj. euro. Enligt
Holm är det distributionen av tidningar, antalet redaktörer och de minskade
annonsintäkterna som är orsakerna till det negativa resultatet. Hon sade också
att det är Hbl som går med förlust, de övriga tidningarna inom KSF Media klarar
sig ganska bra. Hbl har svårt att locka annonsörer eftersom deras läsare är
väldigt utspridda både geografiskt och demografiskt. De når alltså inte ut till
något specifikt segment, förutom att läsarna till största del är
finlandssvenskar. Vi diskuterade att det är viktigt för medieföretagen att
hänga med i digitaliseringen men vi kom ändå fram till att papperstidningen
fortfarande behövs eftersom den är så populär hos många av prenumeranterna.
På station två valde vi att
analysera KSF Media enligt affärskanvasmodellen. KSF Media är det ledande
företaget inom svenskspråkig media i Finland. Till företagets nyckelpartners
hör bl.a. dess egna tryckeri och Itella som fungerar som distributör av
tidningarna. Deras nyckelresurser är redaktörerna och deras kunskap.
Nyckelaktiviteter för
företaget är att förmedla nyheter till svenskspråkiga främst i Finland. Det här
gör de genom att sända ut papperstidningar och publicera nyheter på sina
hemsidor. KSF Media differentierar sig från konkurrenterna på det sättet att de
erbjuder kvalitativa svenskspråkiga nyheter i Finland. Dessutom är de mindre
lokala tidningarna unika eftersom de tar upp nyheter från endast de områdena.
De satsar på seriositet och kvalitet och vill på det sättet skapa bra
relationer till sina kunder. Intäkter får de från prenumerationer och annonser,
där prenumerationerna står för ca 60 %. Deras målgrupp är ganska heterogen, men
likheter är att de flesta är finlandssvenskar. För de mindre lokala tidningarna
som KSF Media utger är målgruppen åtminstone geografiskt mer specifik eftersom
innehållet i tidningarna är lokala nyheter.
Källförteckning:
Nationalencyklopedin (2014) Massmedier URL:
http://www.ne.se/lang/massmedier (Läst 20.03.2014)
Vi har valt att läsa följande
böcker:
Lucas: Barefoot, Darren &
Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits:
a social media marketing handbook
Robert: Safko, Lon (2010) The social media bible: tactics, tools, and
strategies for business success
Fia: Baskin, Merry & Mark
Earls (2002) Brand new brand thinking:
brought to life by 11 experts who do
Sam: Comm, Joel (2010) KaChing: how to run an online business that
pays and pays
Anton: Roberts-Phelps, Graham
(2001) Customer relationship mannagement:
how to turn a good business into a great one
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar