torsdag 13 mars 2014

Sammanfattning projekt 3 (dl: 16.3, grupp)

Vi har under projekt 3 haft som uppgift att ingående granska Finnish University Network For Asian Studies (FUNAS) marknadsföring. Vi skall i detta inlägg mera ingående ta upp vad vi inom iSquad anser att kunde förbättra deras verksamhet och som sedan skulle leda till att flera studerande skulle börja välja deras kurser.

De mest övergripande målen som vi tycker att Asien programmet skall ha i åtanke i framtida arbetet för programmet är att öka kännedomen om programmet. Ingen av oss i gruppen hade hört om programmet innan vi hörde om det då när de presenterade sig under vår första träff. Det är en av flera svagheter vi lagt märke till. Man måste alltså öka sin kännedom, det kunde man göra via sociala medier och kanske då först och främst via Facebook och slopa Twitter kontot som de har idag. Man skall även satsa på Word-Of-Mouth (Mossberg & Sundström 2011, 28) och uppmuntra nöjda studerande att tala om programmet för andra studerande och på så vis skapa ett gott rykte för utbildningsprogrammet. En annan målsättning de kunde ha är att försöka få studerandena att förstå hur viktigt Asien är för framtiden och vilka möjligheter det ger att ha kunskap om Asien.

Hittills har man främst använt sig av mail, kontaktpersonen, Facebooksidan och hemsidan för att marknadsföra sina kurser. Dessa metoder har tagit dem dit de är idag, men det är tydligt att de inte har varit tillräckligt effektiva eller inte utnyttjats på ett bra sätt eftersom synligheten för programmet har varit alldeles för dålig. Den här kontaktpersonen som ska finnas vid varje universitet hade vi i gruppen t.ex. aldrig hört talas om. Via sin Facebooksida har de inte heller lyckats nå ut till speciellt många (sidan hade 168 gillningar 16.03.2014) (FUNAS 2014). 


Vad vi skulle vilja se är att de skulle öka samarbetet med de olika medlemsuniversiteten ytterligare. T.ex. skulle de enkelt kunna få mer synlighet om universiteten skulle dela deras Facebooksida och hemsida. På det sättet skulle de nå ut till många av sina potentiella kunder. Dessutom skulle de kunna besöka universiteten och hålla korta presentationer om sina kurser. Dessa presentationer skulle med fördel kunna hållas i början av vanliga föreläsningar eftersom studerande då automatiskt finns på plats. Samtidigt skulle de kunna dela ut informationsblad där de gör reklam för sina kurser åt de studerande.

Vidare gjorde vi en så kallad SWOT-analys (vi har baserat analysen på Mossberg & Sundström 2011, 367-371) på Asienprogrammet för att undersöka hur läget ser ut just nu och vad som kunde göras för att förbättra det. 
Målgruppen för Asien programmet är främst studeranden inom de olika universiteten som deltar i programmet. Vi tycker ändå att studierna kunde rikta in sig på de studerande som av en eller annan anledning har svårt att närvara fysiskt vid föreläsningar. Dessa studerande kunde istället läsa dessa kurser över nätet och på så sätt avlägga studier där det passar dem bäst. Även studerande som har svårt att komma upp på morgonen och har en tendens att ligga på soffan kunde lockas med genom nätkurser som är tillgängliga dygnet runt. Kurserna går på engelska vilket gör att ingen studerande utesluts utan även utbytesstuderande har möjlighet att avlägga kursen. 

Vi identifierade genast ett flertal både svagheter och möjligheter. Bland styrkorna såg vi bland annat att de enligt egen utsaga och enligt tidigare studerande har bra kursutbud och hög kvalitet på kurserna. Dessutom är kurserna lättillgängliga eftersom de bara erbjuder nätkurser. De kan därför erbjuda kurser åt alla universitet som är medlemmar i nätverket och även åt utomstående intresserade, även om dessa måste betala sin kurs själva. Detta upplägg gör att det logistiska och rent geografiska inte skapar ett problem och gör att nätverksstrukturen fungerar.

Vi hittade dock övervägande svagheter, där de flesta berör själva marknadsföringen av programmet och det som kunde kallas "ansiktet utåt". Detta betyder att de har tillväxtpotential då själva produkten är bra, men marknadsföringen är bristfällig. För det första är det mycket svårt att hitta både deras nätsida och deras facebooksida. Vi skulle knappast ha hittat någondera om vi inte hade fått respektive adresser. Vår första analys angående varför det är så komplicerat är att de har ett så krångligt namn som är svårt att komma ihåg och hitta då man gör sökningar på internet. De skulle behöva marknadsföra sig under ett annat namn, och vårt enklaste förslag är att helt enkelt välja deras nuvarande domännamn: Asianet Finland. Det är mycket lättare att hitta på både sökmotorer på nätet och på Facebook än det nuvarande namnet (Finnish University Network for Asian Studies). När vi väl hittade hemsidan hittade vi ytterligare en svaghet: Hemsidan är mycket omotiverande, ouppdaterad och ser gammal ut. Den skulle behöva en uppfräschning. Vi föreslår att man satsar mer på bilder, en modernare (men asiatisk) design och en närmare koppling mellan hemsidan och de sociala medier man väljer att använda. 

Som vi tidigare sagt såg vi dock ett antal möjligheter och en fin potential hos Asienprogrammet. Asien är ett bra tillväxtområde och detta måste betonas i marknadsföringen. Asien är framtiden, och det lönar det sig verkligen att studera. Vi ser inga direkta hot, men vi befarar att om Asianets studentantal fortsätter att sjunka kommer det att uppstå en lucka för konkurrenter att rikta in sig på en liknande business. Då kommer det att bli svårt för Asianet att vinna tillbaka sina studenter. En vacklande ekonomi är alltid ett hot.

Buskapet är klart och enligt alla undersökningar kommer Asien att växa i framtiden och bli ett ännu större centrum för olika händelser. Läs för morgondagen och plugga inte det som är otroligt viktigt idag, utan tänk på vad som kan komma att vara aktuellt när just du är färdig med dina studier. Genom Asien programmet kan du utmana dig själv och försöka klara av en nätkurs som dessutom går på engelska.


Var finns programmets målgrupp? Val av kanaler bör utgå från mål och målgrupp.
Vi anser att den allra viktigaste kanalen är sociala medier, i synnerhet Facebooksidorna. Facebooksidorna måste vara uppdaterade och man måste dessutom få mera synlighet på Facebook. Twitter anser vi dock inte vara en så viktig kanal för Asien programmet, eftersom Twitter ännu inte är så populärt i Finland. 
Dessutom skulle man kunna sätta reklam på universitetens webbsidor. Egenlärarna skulle kunna rekommendera programmet för studerandena och vidare skulle de kunna skicka mail om Asien programmet till studerandena.


 Vad kommer det att kosta och vilka resurser har Asien programmet? Faktum är att
det största problemet för Asien programmet är att de har för få studerande. Programmet måste locka flera studerande. Genom att studerande avlägger studiepoäng får studieprogrammet pengar av staten.


Programmet har inte mycket pengar att använda till marknadsföring, därför är det enormt viktigt att använda sig av marknadsföringsmetoder som är gratis, t.ex. mail, sociala medier och utnyttja kontakter som man har.


Källförteckning:Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur Ab, Lund

Finnish University Network for Asian Studies (2014) URL: https://www.facebook.com/asiastudies (Läst 16.03.2014)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar