Vi har under projekt 3 haft som
uppgift att ingående granska Finnish University Network For Asian Studies
(FUNAS) marknadsföring. Vi skall i detta inlägg mera ingående ta upp vad vi
inom iSquad anser att kunde förbättra deras verksamhet och som sedan skulle
leda till att flera studerande skulle börja välja deras kurser.
De mest övergripande målen som vi
tycker att Asien programmet skall ha i åtanke i framtida arbetet för programmet
är att öka kännedomen om programmet. Ingen av oss i gruppen hade hört om
programmet innan vi hörde om det då när de presenterade sig under vår första
träff. Det är en av flera svagheter vi lagt märke till. Man måste alltså öka
sin kännedom, det kunde man göra via sociala medier och kanske då först och
främst via Facebook och slopa Twitter kontot som de har idag. Man skall även
satsa på Word-Of-Mouth (Mossberg & Sundström 2011, 28) och uppmuntra
nöjda studerande att tala om programmet för andra studerande och på så vis
skapa ett gott rykte för utbildningsprogrammet. En annan målsättning de kunde
ha är att försöka få studerandena att förstå hur viktigt Asien är för framtiden
och vilka möjligheter det ger att ha kunskap om Asien.
Hittills har man främst använt sig av mail,
kontaktpersonen, Facebooksidan och hemsidan för att marknadsföra sina kurser.
Dessa metoder har tagit dem dit de är idag, men det är tydligt att de inte har
varit tillräckligt effektiva eller inte utnyttjats på ett bra sätt eftersom
synligheten för programmet har varit alldeles för dålig. Den här
kontaktpersonen som ska finnas vid varje universitet hade vi i gruppen t.ex.
aldrig hört talas om. Via sin Facebooksida har de inte heller lyckats nå ut
till speciellt många (sidan hade 168 gillningar 16.03.2014) (FUNAS 2014).
Vad vi skulle vilja se är att de skulle öka
samarbetet med de olika medlemsuniversiteten ytterligare. T.ex. skulle de
enkelt kunna få mer synlighet om universiteten skulle dela deras Facebooksida
och hemsida. På det sättet skulle de nå ut till många av sina potentiella
kunder. Dessutom skulle de kunna besöka universiteten och hålla korta
presentationer om sina kurser. Dessa presentationer skulle med fördel kunna
hållas i början av vanliga föreläsningar eftersom studerande då automatiskt
finns på plats. Samtidigt skulle de kunna dela ut informationsblad där de gör
reklam för sina kurser åt de studerande.
Vidare gjorde vi en så kallad
SWOT-analys (vi har baserat analysen på Mossberg & Sundström 2011,
367-371) på Asienprogrammet för att undersöka hur läget ser ut just nu och vad
som kunde göras för att förbättra det.
Målgruppen för Asien programmet är
främst studeranden inom de olika universiteten som deltar i programmet. Vi
tycker ändå att studierna kunde rikta in sig på de studerande som av en eller
annan anledning har svårt att närvara fysiskt vid föreläsningar. Dessa
studerande kunde istället läsa dessa kurser över nätet och på så sätt avlägga
studier där det passar dem bäst. Även studerande som har svårt att komma upp
på morgonen och har en tendens att ligga på soffan kunde lockas med genom
nätkurser som är tillgängliga dygnet runt. Kurserna går på engelska vilket gör att
ingen studerande utesluts utan även utbytesstuderande har möjlighet att avlägga
kursen.
Vi identifierade genast ett flertal
både svagheter och möjligheter. Bland styrkorna såg vi bland annat att de
enligt egen utsaga och enligt tidigare studerande har bra kursutbud och hög
kvalitet på kurserna. Dessutom är kurserna lättillgängliga eftersom de bara
erbjuder nätkurser. De kan därför erbjuda kurser åt alla universitet som är
medlemmar i nätverket och även åt utomstående intresserade, även om dessa måste
betala sin kurs själva. Detta upplägg gör att det logistiska och rent
geografiska inte skapar ett problem och gör att nätverksstrukturen fungerar.
Vi hittade dock övervägande
svagheter, där de flesta berör själva marknadsföringen av programmet och det
som kunde kallas "ansiktet utåt". Detta betyder att de har
tillväxtpotential då själva produkten är bra, men marknadsföringen är
bristfällig. För det första är det mycket svårt att hitta både deras nätsida
och deras facebooksida. Vi skulle knappast ha hittat någondera om vi inte hade
fått respektive adresser. Vår första analys angående varför det är så
komplicerat är att de har ett så krångligt namn som är svårt att komma ihåg och
hitta då man gör sökningar på internet. De skulle behöva marknadsföra sig under
ett annat namn, och vårt enklaste förslag är att helt enkelt välja deras
nuvarande domännamn: Asianet Finland. Det är mycket lättare att hitta på både
sökmotorer på nätet och på Facebook än det nuvarande namnet (Finnish University
Network for Asian Studies). När vi väl hittade hemsidan hittade vi ytterligare
en svaghet: Hemsidan är mycket omotiverande, ouppdaterad och ser gammal ut. Den
skulle behöva en uppfräschning. Vi föreslår att man satsar mer på bilder, en
modernare (men asiatisk) design och en närmare koppling mellan hemsidan och de
sociala medier man väljer att använda.
Som vi tidigare sagt såg vi dock ett
antal möjligheter och en fin potential hos Asienprogrammet. Asien är ett bra tillväxtområde
och detta måste betonas i marknadsföringen. Asien är framtiden, och det lönar det sig verkligen att studera. Vi ser inga direkta hot, men vi befarar att om
Asianets studentantal fortsätter att sjunka kommer det att uppstå en lucka för
konkurrenter att rikta in sig på en liknande business. Då kommer det att bli
svårt för Asianet att vinna tillbaka sina studenter. En vacklande ekonomi är
alltid ett hot.
Buskapet är klart och enligt alla
undersökningar kommer Asien att växa i framtiden och bli ett ännu större
centrum för olika händelser. Läs för morgondagen och plugga inte det som är
otroligt viktigt idag, utan tänk på vad som kan komma att vara aktuellt när just
du är färdig med dina studier. Genom Asien programmet kan du utmana dig själv
och försöka klara av en nätkurs som dessutom går på engelska.
Var finns
programmets målgrupp? Val av kanaler bör utgå från mål och målgrupp.
Vi anser att den
allra viktigaste kanalen är sociala medier, i synnerhet Facebooksidorna.
Facebooksidorna måste vara uppdaterade och man måste dessutom få mera
synlighet på Facebook. Twitter anser vi dock inte vara en så viktig kanal för
Asien programmet, eftersom Twitter ännu inte är så populärt i Finland.
Dessutom skulle man
kunna sätta reklam på universitetens webbsidor. Egenlärarna skulle kunna
rekommendera programmet för studerandena och vidare skulle de kunna skicka mail om
Asien programmet till studerandena.
Vad kommer det att kosta och vilka
resurser har Asien programmet? Faktum är att
det största
problemet för Asien programmet är att de har för få studerande. Programmet
måste locka flera studerande. Genom att studerande avlägger studiepoäng får
studieprogrammet pengar av staten.
Programmet har inte
mycket pengar att använda till marknadsföring, därför är det enormt viktigt att
använda sig av marknadsföringsmetoder som är gratis, t.ex. mail, sociala medier och utnyttja kontakter som man har.
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken
Studentlitteratur Ab, Lund
Finnish University Network for Asian Studies (2014)
URL: https://www.facebook.com/asiastudies (Läst 16.03.2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar