År 2012 var OP-Pohjola-gruppen Finlands största
försäkringsbolag med en marknadsandel på 29,4% (Finansbranschens
centralförbund, 2012). Enligt obekräftade källor har LokalTapiola nu gått om OP
i det avseendet, men OP-gruppen är fortfarande Finlands största finansgrupp
(OP-Pohjola, 2014). OP-Pohjola-gruppen består av ca. 180 lokala, självständiga
banker som vid sidan av traditionella banktjänster även erbjuder
försäkringspaket och fastighetsmäklartjänster (OP-Pohjola, 2014).
Jag har valt att analysera OP-Pohjolas försäkringsverksamhet
utgående från SWOT-modellen (Mossberg & Sundström, 367), eftersom jag då på
ett smidigt sätt kan jämföra med LokalTapiolas verksamhet.
En av OP-Pohjolas största styrkor, och den som banken själv
gillar att poängtera är företagsformen. Eftersom andelsbankerna som ingår i
OP-gruppen fungerar som andelslag är det kunderna som äger banken, och därmed
också kunderna som får åtnjuta vinsten som verksamheten genererar i och med det
bonussystem som man har. Det finns ingen aktieägare som kräver dividend och
ingen stor investerare som kräver avkastning, utan överskottet går till bankens
kunder. Vidare är själva organisationsstrukturen en styrka för OP-Pohjola. På
samma gång som man åtnjuter stordriftsfördelar då man andelsbankerna emellan
samarbetar i utvecklingen av produkterna, så kan man vara ett lokalt företag
som har sin organisation nära kunden. Noterbart är att även LokalTapiola ägs av
försäkringstagarna, men de kallar sig i stället för en ”ömsesidig bolagsgrupp”
(LähiTapiola, 2014). LokalTapiola-gruppen består av 20 regionala bolag och ett
antal branschspecifika dotterbolag. Enligt dem själva har OP-gruppen marknadens
”mest omfattande urval av finanstjänster” (OP-Pohjola, 2014).
De främsta svagheterna med OP-Pohjola kommer från att
gemensamma domäner, såsom den gemensamma hemsidan, blir lidande då största
delen av verksamheten sköts lokalt. Organisationsstrukturen kan uppmuntra till
ett ”det där är inte min uppgift”-tänk.
Eftersom OP-Pohjola till skillnad från många andra finansgrupper
även ägnar sig åt fastighetsförmedling, en bransch som i dessa dystra
ekonomiska tider inte riktigt blomstrar, ser jag en möjlighet för ett uppsving
inom ett par år för den sektionen av OP:s verksamhet.
Om vi analyserar vilka hot OP-Pohjola står för inom kort kan
jag först och främst nämna de stora förändringar och fusioner som är på gång
inom den finländska bankbranschen för tillfället. S-banken slår ihop sig med
LähiTapiola bank vilket säkerligen gör att LähiTapiola vinner kunder gentemot
OP, på Åland har Ålandsbanken inlett ett omfattande samarbete med Ålands
Ömsesidiga som innebär att även Ålandsbanken börjar erbjuda försäkringstjänster
och så vidare. De senaste åren har dock de olika andelsbankerna i
OP-Pohjola-gruppen uppvisat mycket fina årsresultat, för att ta ett exempel
gjorde Andelsbanken för Åland en rörelsevinst på hela 2,2 miljoner euro under
2013 och man förväntar sig ännu större vinst under 2014 (Nya Åland, 2014).
Källförteckning:
- OP-Pohjola (2014) URL: www.op.fi
- Mossberg & Sundström (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund
- Finansbranschens centralförbund (2012) Vakuutusyhtiöt Suomessa 2012 URL: http://www.fkl.fi/materiaalipankki/julkaisut/Julkaisut/Vakuutusyhtiot_Suomessa_2012.pdf
- Nya Åland (13.2.2014) Andelsbankens vinst steg med 30 procent URL: http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=81363
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar