tisdag 8 april 2014

LokalTapiola


Jag bekantade mig med LokalTapiolas konkurrenter. Faktum är ju att företaget måste veta allt möjligt om dess konkurrenter ifall den vill klara sig inom marknaden. Företaget måste dessutom hela tiden jämföra sina produkter, pris, kanaler och marknadsföring med sina konkurrenter. Genom att jämföra de här egenskaperna med konkurrenternas egenskaper kan företaget sedan upptäcka sina styrkor, möjligheter samt svagheter. Dessutom hjälper det här till att företaget kan arrangera bättre marknadsföringskampanjer jämfört med konkurrenterna.
 Enkelt sagt måste företaget veta vem som är konkurrenten till dem, hurdana målsättningar och strategier de har samt deras svagheter och styrkor som de äger. (Kotler,Wong, Saunders, Armstrong “Principles of marketing” 2005, 494)

Faktum är ju att LokalTapiola har väldigt mycket konkurrenter i Finland. Det finns 46 företag i Finland som har tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet i Finland. (iSquad blogg, 2014). De största konkurrenterna är nämligen If, OP-Pohjola, Fennia, Turva och Lähivakuutus. (Vakuutusfakta, 2014)
Den allra största konkurrent för LokalTapiola är OP-Pohjola gruppen. OP-Pohjolas marknadsandel är till och med 29,4 % och  LokalTapiolas marknadsandel är 26,7 % (Fkl, 2012).

Jag använder mig av Kottlers 4P modell i jämförandet av LokalTapiolas och den största konkurrentens, OP-Pohjolas verksamhet. (Konkurrensanalys, 2014)

Produkt: För det första produkterna som samtliga försäkringsbolagen erbjuder skiljer sig inte rätt så mycket från varandra. Jag jämför OP-Pohjolas Easy-försäkring för unga (15-25 år) med LokalTapiolas ungdomsforskning för 15-27 åriga. Bägge företagen erbjuder de här så kallade ungdomsförsäkringarna. Till bägge företagens ungdomsforskningar tillhör en sakförsäkring för hemlösegendom, en ansvarsförsäkring, en rättsskyddsförsäkring, en olycksfallsförsäkring och en resenärförsäkring. Till OP-Pohjolas Easy-försäkrning för unga till hör ytterligare en bagageförsäkring. Produkterna som de här företagen erbjuder är nästan identiska. (OP-Pohjola, 2014)

Pris: ”Easy kostar 99,75 euro om året om du bor hos dina föräldrar och 141,03 euro om du har eget hushåll.  Alla försäkringar behöver emellertid inte tecknas. När du lämnar bort reseförsäkringarna blir priset på paketet om du bor hos dina föräldrar 44,13 euro och i eget hushåll 85,41 euro.” (OP-Pohjola, 2014). Tyvärr kunde jag inte hitta motsvarande information från LokalTapiolas hemsida. Men jag gissar att prisen skiljer sig inte mycket från OP-Pohjolas pris.

Plats: Bägge företagen är väldigt populära och belägna runt om i hela landet. Därför anser jag att det inte finns stora skillnader i platsen. Dessutom erbjuder båda företagen bra information om deras produkter på deras hemsidorna. LokalTapiolas hemsidor var dock mycket mera tydligare och intressantare att läsa jämfört med OP-Pohjolas hemsidorna.

Påverkan: Som redan konstaterat var LokalTapiolas hemsidor omfattande och tydliga jämfört med OP-Pohjolas. Faktum är att LokalTapiolas verksamhet går i huvudsak ut på försäkringar medan OP-Pohjola erbjuder banktjänster i första hand. När det gäller försäkringar anser jag att LokalTapiolas reklam och annonsering har påverkat mig mycket mera. Därtill gör LokalTapiola mera reklam om deras försäkringstjänster jämfört med OP-Pohjola.

Man måste nog konstatera att det inte finns stora skillnader mellan försäkringsbolagen i Finland. Enligt mig har båda företagen lyckats rätt så bra i deras verksamhet. 

-Fia 

Källförteckning:

Kotler Philip,Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) “Principles of marketing” (Fourth European Edition) Pearsons Education

ISquad blogg URL: http://www.isquadofficial.blogspot.fi (läst 8.4.2014)
Vakuutus fakta, 2014 URL: http://www.vakuutusfakta.com/vakuutustarjous/ (läst 8.4.2014)

Finansbranschens Centralförbunds hemsida, 2012 URL: www.fkl.fi (läst 8.4.2014)

Konkurrentanalys, 2014 URL: http://www.konkurrentanalys.eu (läst 8.4.2014)

OP-Pohjola, 2014


Vertaa vakuutksia, 2014 URL: http://www.vertaa.fi/nuorisovakuutus/ (läst 8.4.2014)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar