måndag 7 april 2014

Lokal Tapiola: Konkurrent analys Sam

Inom försäkringsbranschen är konkurrensen mycket hård. En orsak till detta är att utbudet försäkringar är ganska identiskt oberoende vilket försäkringsbolag du anlitar, så försäkringsbolagen konkurrerar mycket med pris och lojalitet. Jag skall nu göra en SWOT-analys, alltså fundera över styrkor, svagheter, möjligheter och hot (Mossberg & Sundström 2011, 367) över Lokal Tapiolas konkurrent Aktia Skadeförsäkring Ab.

Jämfört med Lokal Tapiola som har sina egna försäkringar de erbjuder har Aktia Skadeförsäkring Ab inte egna försäkringar utan de har svenska försäkringsbolaget Folksam som majoritetsägare på 51 % och säljer Folksams försäkringar (Veritas 2014). Veritas pensionsförsäkring har också köpt 15 % av Aktia Skadeförsäkring Ab.

De styrkor som är mest centrala för Aktia Skadeförsäkring Ab är att alla anställda talar flytande både svenska och finska. Därför inriktar sig Aktia mycket på den svenska befolkningen i Finland. Lokal Tapiolas svenska nätsida var mycket bristfällig medan Aktias nätsidor är helt identiska både på svenska och finska. Är 2012 belönades Aktia för den bästa kundbetjäningen i branschen för banktjänster och trots att de inte satsar så mycket på försäkringar så torde man ändå få en ganska bra service även om man köper deras Folksam försäkringar.

Svagheter är att priset på Folksams försäkringar är ganska högt i förhållande till sina konkurrenter samt att Aktia är koncentrerat mest till de svenskspråkiga områden längs kusten. Men det finns vissa försäkringar som Aktia satsar på och som de säljer mycket av som gör att det är lönsamt. Till dessa hör bl.a. hemförsäkringen för unga som är en mycket förmånlig hemförsäkring för 79 euro (Aktia 2014) och lämpar sig ypperligt för en studerande. Andra svagheter är att de som säljer Aktias försäkringar inte bara arbetar med att sälja försäkringar som flera gör inom Lokal Tapiola utan försäljarna har oftast även flera andra uppgifter som de är mer specialiserade på som t.ex. att ge ut lån och andra vanliga bankärenden.

Det att Folksam och Veritas är delägare hos Aktia Skadeförsäkring Ab ser jag som en möjlighet eftersom de är en så liten bank att de skulle ha svårt att konkurrera med Lokal Tapiola och de andra två stora försäkringsbolagens (OP Pohjola och IF:s) priser på försäkringar. Detta öppnar upp en ny marknad för Aktia och trots att Aktias marknadsandel är endast 1,8 % i Finland på försäkringar (år 2012) blir den ändå en lönsamt för Aktia att sälja Folksams försäkringar. Skulle de ha egna försäkringar skulle det kosta massor och för en så liten bank som Aktia skulle det inte vara lönsamt i det långa loppet.

Det mest centrala hotet för Aktia Skadeförsäkring anser jag vara den låga marknadsandelen på försäkringar. Risken finns att kunderna lämnar och går över till de större bolagen eftersom de har större resurser för att erbjuda en bättre kundbetjäning. Men jag har svårt att tro att det skulle hända då Aktias kunder är väldigt lojala till sin bank.


Källförteckning:

Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur Ab, Lund
Lokal Tapiola (2014) URL: www.lahitapiola.fi (Läst 7.4.2014)
Aktia Abp (2014) URL: www.aktia.fi (läst 7.4.2014)

Finansbranschens Centralförbund (2014) URL: www.fkl.fi (Läst 7.4.2014)

- Sam Sonntag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar