Inom försäkringsbranschen är konkurrensen mycket hård. En
orsak till detta är att utbudet försäkringar är ganska identiskt oberoende
vilket försäkringsbolag du anlitar, så försäkringsbolagen konkurrerar mycket
med pris och lojalitet. Jag skall nu göra en SWOT-analys, alltså fundera över
styrkor, svagheter, möjligheter och hot (Mossberg & Sundström 2011, 367)
över Lokal Tapiolas konkurrent Aktia Skadeförsäkring Ab.
Jämfört med Lokal Tapiola som har sina egna försäkringar de
erbjuder har Aktia Skadeförsäkring Ab inte egna försäkringar utan de har
svenska försäkringsbolaget Folksam som majoritetsägare på 51 % och säljer
Folksams försäkringar (Veritas 2014). Veritas pensionsförsäkring har också köpt
15 % av Aktia Skadeförsäkring Ab.
De styrkor som är
mest centrala för Aktia Skadeförsäkring Ab är att alla anställda talar flytande
både svenska och finska. Därför inriktar sig Aktia mycket på den svenska
befolkningen i Finland. Lokal Tapiolas svenska nätsida var mycket bristfällig
medan Aktias nätsidor är helt identiska både på svenska och finska. Är 2012
belönades Aktia för den bästa kundbetjäningen i branschen för banktjänster och trots
att de inte satsar så mycket på försäkringar så torde man ändå få en ganska bra
service även om man köper deras Folksam försäkringar.
Svagheter är att
priset på Folksams försäkringar är ganska högt i förhållande till sina
konkurrenter samt att Aktia är koncentrerat mest till de svenskspråkiga områden
längs kusten. Men det finns vissa försäkringar som Aktia satsar på och som de
säljer mycket av som gör att det är lönsamt. Till dessa hör bl.a.
hemförsäkringen för unga som är en mycket förmånlig hemförsäkring för 79 euro
(Aktia 2014) och lämpar sig ypperligt för en studerande. Andra svagheter är att
de som säljer Aktias försäkringar inte bara arbetar med att sälja försäkringar
som flera gör inom Lokal Tapiola utan försäljarna har oftast även flera andra
uppgifter som de är mer specialiserade på som t.ex. att ge ut lån och andra
vanliga bankärenden.
Det att Folksam och Veritas är delägare hos Aktia
Skadeförsäkring Ab ser jag som en möjlighet
eftersom de är en så liten bank att de skulle ha svårt att konkurrera med Lokal
Tapiola och de andra två stora försäkringsbolagens (OP Pohjola och IF:s) priser
på försäkringar. Detta öppnar upp en ny marknad för Aktia och trots att Aktias
marknadsandel är endast 1,8 % i Finland på försäkringar (år 2012) blir den ändå
en lönsamt för Aktia att sälja Folksams försäkringar. Skulle de ha egna
försäkringar skulle det kosta massor och för en så liten bank som Aktia skulle
det inte vara lönsamt i det långa loppet.
Det mest centrala hotet
för Aktia Skadeförsäkring anser jag vara den låga marknadsandelen på
försäkringar. Risken finns att kunderna lämnar och går över till de större
bolagen eftersom de har större resurser för att erbjuda en bättre kundbetjäning.
Men jag har svårt att tro att det skulle hända då Aktias kunder är väldigt
lojala till sin bank.
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur
Ab, Lund
Lokal Tapiola (2014) URL: www.lahitapiola.fi
(Läst 7.4.2014)
Aktia Abp (2014) URL: www.aktia.fi
(läst 7.4.2014)
Veritas (Publicerad 1.3.2012) URL: https://www.veritas.fi/sv/om-veritas/aktuellt/2012/veritas-och-folksam-blev-agare-i-aktia-skadeforsakring
(Läst 7.4.2014)
Finansbranschens Centralförbund (2014) URL: www.fkl.fi (Läst 7.4.2014)
- Sam Sonntag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar