Hotet från helt nya
aktörer är inte jättestort i försäkringsbranschen eftersom det är svårt att
etablera sig på marknaden. Det krävs ett stort startkapital och dessutom är det
viktigt att bygga upp ett rykte och ett förtroende hos kunden. Detta är svårt
för ett helt nystartat företag. Däremot ser vi med bakgrund av de senaste årens
utveckling att det är ett större hot att redan etablerade koncerner utökar sin
verksamhet till att omfatta även försäkringstjänster. Vi har sett att flera
banker börjar även med försäkringar, exempelvis Ålandsbanken, som inlett ett
samarbete med Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag, och LokalTapiola.
Hotet från substitutvaror är obefintligt om man analyserar
själva försäkringen, men självklart finns det olika typer av försäkringar som
utgör substitut för varandra. Detta kommer dock under rubriken konkurrenter.
De större kunderna har en förhandlingsstyrka värd att tala
om. Viking Line har Alandia Försäkring som försäkringsbolag, och genererar
enorma vinster för Alandia Försäkring. Det är dock även en stor risk, det
senaste exemplet är ju de kostnader som följde på Amorellas grundstötning i
december 2013. Vissa risker kan dock minimeras genom att sälja vidare
försäkringen.
Eftersom försäkringar är en tjänst som inte kräver några
underleverantörer, ser vi inte att det finns någon förhandlingsstyrka från
underleverantörer som behöver beaktas då det gäller produkten som sådan. Man
kunde dock i denna kontext nämna de försäkringsbolag som försäkringsbolagen i
andra hand använder för att försäkra sig mot stora risker, och även de banker
som försäkringsbolagen använder för att skaffa likviditet.
Vad gäller konkurrerande företag kan vi konstatera att
konkurrensen är hög i Finland. 2004 fanns det enligt Wikipedia hela 46 företag
i Finland som hade tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet i Finland. Det
finns åtta större försäkringsföretag i Finland som har en marknadsandel som är
större än 1,0 %, varav de tre största är OP-Pohjola-gruppen (29,4 %),
LokalTapiola-gruppen (26,7 %) och If-koncernen (26,0 %). Uppgifterna är från
2012 och är tagna från Finansbranschens Centralförbunds hemsida (www.fkl.fi).
Det är ytterst viktigt att hålla koll på sina konkurrenter
för att alltid kunna erbjuda de prismässigt och innehållsmässigt mest
fördelaktiga försäkringspaketen.
- iSquad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar