måndag 7 april 2014

Försäkringsbranchen utgående från Porters femkraftsmodell

Hotet från helt nya aktörer är inte jättestort i försäkringsbranschen eftersom det är svårt att etablera sig på marknaden. Det krävs ett stort startkapital och dessutom är det viktigt att bygga upp ett rykte och ett förtroende hos kunden. Detta är svårt för ett helt nystartat företag. Däremot ser vi med bakgrund av de senaste årens utveckling att det är ett större hot att redan etablerade koncerner utökar sin verksamhet till att omfatta även försäkringstjänster. Vi har sett att flera banker börjar även med försäkringar, exempelvis Ålandsbanken, som inlett ett samarbete med Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag, och LokalTapiola.

Hotet från substitutvaror är obefintligt om man analyserar själva försäkringen, men självklart finns det olika typer av försäkringar som utgör substitut för varandra. Detta kommer dock under rubriken konkurrenter.

De större kunderna har en förhandlingsstyrka värd att tala om. Viking Line har Alandia Försäkring som försäkringsbolag, och genererar enorma vinster för Alandia Försäkring. Det är dock även en stor risk, det senaste exemplet är ju de kostnader som följde på Amorellas grundstötning i december 2013. Vissa risker kan dock minimeras genom att sälja vidare försäkringen.

Eftersom försäkringar är en tjänst som inte kräver några underleverantörer, ser vi inte att det finns någon förhandlingsstyrka från underleverantörer som behöver beaktas då det gäller produkten som sådan. Man kunde dock i denna kontext nämna de försäkringsbolag som försäkringsbolagen i andra hand använder för att försäkra sig mot stora risker, och även de banker som försäkringsbolagen använder för att skaffa likviditet.

Vad gäller konkurrerande företag kan vi konstatera att konkurrensen är hög i Finland. 2004 fanns det enligt Wikipedia hela 46 företag i Finland som hade tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet i Finland. Det finns åtta större försäkringsföretag i Finland som har en marknadsandel som är större än 1,0 %, varav de tre största är OP-Pohjola-gruppen (29,4 %), LokalTapiola-gruppen (26,7 %) och If-koncernen (26,0 %). Uppgifterna är från 2012 och är tagna från Finansbranschens Centralförbunds hemsida (www.fkl.fi).

Det är ytterst viktigt att hålla koll på sina konkurrenter för att alltid kunna erbjuda de prismässigt och innehållsmässigt mest fördelaktiga försäkringspaketen.

- iSquad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar