onsdag 9 april 2014

Fenniakoncernen

Fennia är ett bolag som gått in för att bli experter på främst försäkringar, vilket även är deras kärnverksamhet. Företaget erbjuder privat personer men även företag alla tjänster som har med försäkringar att göra och som kretsar ekonomin så som riskhantering och kapitalförvaltning i tillägg till försäkringar.

Fennia koncernen består av fyra olika bolag. Dessa är Fennia, Fennia Liv, Fennis kapitalfövaltning Ab och Fennia Skadeinspektion SVT Ab. Fennia är ett ömsesidigt eget bolag vilket betyder att kunderna egentligen äger företaget. Ingen yttre ägare finns med i bilden och såldes kan ingen utomstående ha fordringar vad gäller exempelvis eventuell vinst. Inom företagskoncernen äger ändå vissa bolag andra. Ex. ägs Fennia Liv till hundra procent av Fennia.

Fennia åstadkom år 2012 en vinst på 35 miljoner euro. Försäkringssidan är den som hämtar de största intäkterna åt Fennia ännu i denna dag. I takt med att bolag håller på att slå ihop sig har Fennia också lagt ner mer energi på andra delar så som kapitalförvaltning.

Enligt (Finansbranschens centralförbund, 2012) låg Fennia på en fjärde plats bland de finska försäkringsbolagen. En marknadsandel på 9,6%, i toppen ser vi OP-pohjola, If samt Lokaltapiola.
Fennia var relativt ohotade då det gällde fjärde platsen, nästa bolag i detta fall Pohjantähti hade endast en marknadsandel på 2,3%.

Jag har valt att analysera Fennia med hjälp av en SWOT-analys (Mossberg & Sundström, 367). 
Styrkor som ses direkt är att bolaget har en väldigt lång historia som börjar år 1882 då första delen av bolaget Fennia grundades, sedan dess har mycket hänt med det var då allting började. Företaget vill själva framföra ägarstrukturen som något väldigt positivt speciellt ur ett kundperspektiv, kunden kommer alltid i första hand. En viktigt sak för företag och som kan ses som en styrka är servicen företaget håller på en hög nivå, i takt med att man gör tjänster tillgängliga på nätet vill man försöka bevara personliga kundkontakten. Dessutom erbjuder företaget service på båda inhemska språken på de flesta orter. 


Svagheten hos Fennia är storleken, att komma på fjärde plats är inte dåligt men absolut inte optimalt. Företaget lägger ner mycket energi på att hänga med de tre starkaste aktörerna, vi vet alla hur tungt det är att jaga. 
Möjligheterna är många och eftersom företaget tillsvidare satsat mest resurser på försäkringar finns det en stor tillväxt möjlighet för hela koncernen genom att utveckla och erbjuda andra tjänster en försäkringar i en större utsträckning. 
Främsta hotbilden jag i dagsläget ser är Lokaltapiolas sammanslagning med S-banken, vilket med säkerhet kommer locka kunder från Fennia. Positiva med sammanslagning är If antagligen kommer backa eftersom de förut erbjudit S-bonus som nu blir Lokaltapiolas uppgift. I dagsläge ser jag även problem i att vara små. De finns tre stora aktörer, finns det rum för en fjärde? Jag ställer mig själv skeptisk till en överlevnad på långsikt hos de mindre företagen. Om det gynnar Lokaltapiola att slå ihop sig som redan är stora på marknaden kan jag inte se positiva effekter av att vara små. Blir antagligen aktuellt med företagsuppköp för Fennia i något skede eller ännu troligare kommer Fennia bli uppköpt eller sammanslaget med ett annat företag. 

Robert Fagerlund

Källförteckning:
  • Fennia (2014) URL: www.fennia.fi
  • Mossberg & Sundström (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar