torsdag 10 april 2014

LokalTapiola analys (grupp dl: 13.4)


Nedan har vi sammanfattat de bransch-, konkurrent- och varumärkesanalyser som vi har gjort på LokalTapiola under den senaste veckans inledning av projekt 5. Njut!

LokalTapiolas målgrupp är bred, de riktar sig till alla sorters kunder, både privatpersoner och företagskunder, gammal och ung, människa och djur. Den enda avgränsningen vi ser är den rent geografiska; LokalTapiola riktar in sig enbart på finska kunder. Vad gäller LokalTapiola-gruppens verksamhetsidé vill de främja kundernas ekonomiska trygghet utgående från sina fyra värden; kundernas förmån, gemensam framgång och ansvar som praxis och mervärde i form av kvalitet. De betonar ansvarfullhet på ett ekonomiskt, socialt och miljöbetonat plan. Som en del i denna ansvarsfullhet vill de alltid upprätthålla stark soliditet och pålitlighet i företaget och dess dotterbolag (LähiTapiola, 2014)

Rent geografiskt har LokalTapiola endast verksamhet i Finland som förverkligas genom dess 20 regionala bolag samt 6 stycken branschspecifika rikstäckande bolag. På internet koncentrerar de sin verksamhet till sin hemsida där de bland annat har sin nättjänst, men de har även en facebooksida där de informerar om nyheter och tipsar om nyttiga länkar. Om man vill kontakta LokalTapiola är det mail som gäller.

Vår uppfattning är att finska medborgare uppfattar LokalTapiola som ett tryggt företag, en brand image som byggs av att logon är vit och blå, en referens till att man är ett helfinskt företag, och dessutom indikerar den blåa färgen pålitlighet.

LokalTapiola har i huvudsak samma tjänster som sina konkurrenter, men samarbetet och den stundande fusionen med S-banken ger dem en konkurrensfördel då de erbjuder kunderna möjligheten att använda sitt S-förmånskort. Inom försäkringsbranschen är konkurrensen hög i Finland. 2004 fanns det hela 46 företag i Finland som hade tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet inom landets gränser (Lehtipuro, Luukkonen, Mäntyniemi 2004; 34, från Wikipedia 2014). Det finns åtta större försäkringsföretag i Finland som har en marknadsandel som är större än 1,0 %, varav de tre största är OP-Pohjola-gruppen (29,4 %), LokalTapiola-gruppen (26,7 %) och If-koncernen (26,0 %). Observera att uppgifterna är från 2012 (Finansbranschens centralförbund FKL, 2012).

Vidare har vi analyserat försäkringsbranschen med utgångspunkt i Porters femkraftsmodell (QuickMBA).
Det krävs ett stort startkapital och dessutom är det viktigt att bygga upp ett rykte och ett förtroende hos kunden. Detta är svårt för ett helt nystartat företag och därför ser vi inget större hot från nya företag. Däremot ser vi med bakgrund av de senaste årens utveckling att det är ett större hot att redan etablerade koncerner utökar sin verksamhet till att omfatta även försäkringstjänster. Vi har sett att flera banker börjar även med försäkringar, exempelvis Ålandsbanken som inlett ett samarbete med Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag. De större kunderna har en förhandlingsstyrka värd att tala om. Viking Line har Alandia Försäkring som försäkringsbolag, och genererar enorma vinster för Alandia Försäkring. Det är dock även en stor risk, det senaste exemplet är ju de kostnader som följde på Amorellas grundstötning i december 2013.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att LokalTapiolas finska identitet och breda kundbas kan sägas vara ett s.k. magic moment. Deras samhällsansvar ger upphov till ett bra rykte. Å andra sidan har vi sett att exempelvis hemsidan är en s.k. pain point.

 - iSquad


 Källförteckning:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar