Nedan har vi sammanfattat de bransch-, konkurrent- och varumärkesanalyser som vi har gjort på LokalTapiola under den senaste veckans inledning av projekt 5. Njut!
LokalTapiolas målgrupp är bred, de riktar sig till alla
sorters kunder, både privatpersoner och företagskunder, gammal och ung,
människa och djur. Den enda avgränsningen vi ser är den rent geografiska;
LokalTapiola riktar in sig enbart på finska kunder. Vad gäller
LokalTapiola-gruppens verksamhetsidé vill de främja kundernas ekonomiska
trygghet utgående från sina fyra värden; kundernas förmån, gemensam framgång
och ansvar som praxis och mervärde i form av kvalitet. De betonar ansvarfullhet
på ett ekonomiskt, socialt och miljöbetonat plan. Som en del i denna
ansvarsfullhet vill de alltid upprätthålla stark soliditet och pålitlighet i
företaget och dess dotterbolag (LähiTapiola, 2014)
Rent geografiskt har LokalTapiola endast verksamhet i
Finland som förverkligas genom dess 20 regionala bolag samt 6 stycken
branschspecifika rikstäckande bolag. På internet koncentrerar de sin verksamhet
till sin hemsida där de bland annat har sin nättjänst, men de har även en
facebooksida där de informerar om nyheter och tipsar om nyttiga länkar. Om man
vill kontakta LokalTapiola är det mail som gäller.
Vår uppfattning är att finska medborgare uppfattar
LokalTapiola som ett tryggt företag, en brand image som byggs av att logon är
vit och blå, en referens till att man är ett helfinskt företag, och dessutom
indikerar den blåa färgen pålitlighet.
LokalTapiola har i huvudsak samma tjänster som sina
konkurrenter, men samarbetet och den stundande fusionen med S-banken ger dem en
konkurrensfördel då de erbjuder kunderna möjligheten att använda sitt
S-förmånskort. Inom försäkringsbranschen är konkurrensen hög i Finland. 2004
fanns det hela 46 företag i Finland som hade tillstånd att bedriva försäkringsverksamhet
inom landets gränser (Lehtipuro, Luukkonen, Mäntyniemi 2004; 34, från Wikipedia
2014). Det finns åtta större försäkringsföretag i Finland som har en
marknadsandel som är större än 1,0 %, varav de tre största är
OP-Pohjola-gruppen (29,4 %), LokalTapiola-gruppen (26,7 %) och If-koncernen
(26,0 %). Observera att uppgifterna är från 2012 (Finansbranschens
centralförbund FKL, 2012).
Vidare har vi analyserat försäkringsbranschen med
utgångspunkt i Porters femkraftsmodell (QuickMBA).
Det krävs ett stort startkapital och dessutom är det viktigt
att bygga upp ett rykte och ett förtroende hos kunden. Detta är svårt för ett
helt nystartat företag och därför ser vi inget större hot från nya företag.
Däremot ser vi med bakgrund av de senaste årens utveckling att det är ett
större hot att redan etablerade koncerner utökar sin verksamhet till att
omfatta även försäkringstjänster. Vi har sett att flera banker börjar även med
försäkringar, exempelvis Ålandsbanken som inlett ett samarbete med Ålands
Ömsesidiga Försäkringsbolag. De större kunderna har en förhandlingsstyrka värd
att tala om. Viking Line har Alandia Försäkring som försäkringsbolag, och
genererar enorma vinster för Alandia Försäkring. Det är dock även en stor risk,
det senaste exemplet är ju de kostnader som följde på Amorellas grundstötning i
december 2013.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att LokalTapiolas finska identitet och breda kundbas kan sägas vara ett s.k. magic moment. Deras samhällsansvar ger upphov till ett bra rykte. Å andra sidan har vi sett att exempelvis hemsidan är en s.k. pain point.
- LähiTapiola (2014) Samhället och miljön URL: http://www.lahitapiola.fi/wwwsve/Kort/Tapiolagruppen/Samhallet+och+miljon/etusivu.htm
- LähiTapiola (2014) Affärsidé URL:
- http://www.lahitapiola.fi/wwwsve/Kort/Tapiolagruppen/Affarside/etusivu.htm
- Finansbranschens centralförbund (2012) Vakuutusyhtiöt Suomessa 2012 URL: http://www.fkl.fi/materiaalipankki/julkaisut/Julkaisut/Vakuutusyhtiot_Suomessa_2012.pdf
- Katriina Lehtipuro, Irene Luukkonen, Lea Mäntyniemi (2004) Vakuutuslainsäädäntö Suomen Vakuutusalan Koulutus ja Kustannus
- Wikipedia (2014) Vakuutusyhtiö URL: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vakuutusyhtiö (Läst 10.4.2014)
- QuickMBA (publiceringsdatum okänt) Porters Five Forces: A model for industry analysis URL: www.quickmba.com/strategy/porter.shtml (Läst: 10.4.2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar