onsdag 22 januari 2014

Blogginlägg av Fia


Jag läste introduktionskapitlen i boken ”Principles of Marketing” som är skriven av Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders och Gary Armstrong år 2005. Före jag läste kapitlen visste jag inte hur viktig marknadsföring faktiskt är i dagens samhälle. Nämligen både stora och små företag samt organisationer marknadsför sig själva.

Nuförtiden är det vanligt att också högskolor, kyrkor, sjukhus och museer utövar marknadsföring. Jag har alltid trott att bara företag samt organisationer gör det. Författarna i boken hävdar att marknadsföring utövas i hela världen. Jag anser att det faktiskt är konstigt att marknadsföring utövas överallt.
 Dessutom hade jag ingen aning om att hur viktig det är att ta hand om kunden och hur stor är kundens roll egentligen är inom marknadsföringen. Det allra viktigaste är att försäkra att kunden är alltid nöjd.  

Begreppet ”societal marketing consept” anser jag vara intressant, för att det skulle vara intressant att forska sambandet mellan samhället, kunder och företagen och hur samhällets åsikt egentligen påverkar företagens val inom marknadsföring.
Jag har alltid trott att man kan hitta marknadsföring bara inom bl.a. reklambranschen samt försäljningen, men jag lärde mig att i verkligheten hittas marknadsföring i många andra olika branscher också.

 Något nytt som jag dessutom lärde mig är att det finns olika former av marknadsföring. Ett bra exempel är EasyJet som använde en helt annan typ av marknadsföring. EasyJet nämligen bröt mot alla regler och lagar inom marknadsföringen.  Denna form eller typ av marknadsföring kallas för ”entrepreneutrial marketing”.

”The Marketing mix” begreppet anser jag också vara väldigt intressant eftersom jag vill lära mig mera om dess alla delar ”product, promotion, price och place”. Jag vill själv kunna använda denna modell inom marknadsföringen.
Det tredje begreppet som jag anser vara intressant är ”business to business marketing” Buyers and sellers are often governments and public-sector organisations---.” Jag vill lära mig mera om business to business marketing för att förhoppningsvis kan jag förena kunskapen om detta med mina studier i offentlig förvaltning.


Fia Parkkonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar