Jag läste
introduktionskapitlen i boken ”Principles of Marketing” som är skriven av
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders och Gary Armstrong år 2005. Före
jag läste kapitlen visste jag inte hur viktig marknadsföring faktiskt är i
dagens samhälle. Nämligen både stora och små företag samt organisationer
marknadsför sig själva.
Nuförtiden är det
vanligt att också högskolor, kyrkor, sjukhus och museer utövar marknadsföring. Jag
har alltid trott att bara företag samt organisationer gör det. Författarna i
boken hävdar att marknadsföring utövas i hela världen. Jag anser att det
faktiskt är konstigt att marknadsföring utövas överallt.
Dessutom hade jag ingen aning om att hur
viktig det är att ta hand om kunden och hur stor är kundens roll egentligen är
inom marknadsföringen. Det allra viktigaste är att försäkra att kunden är
alltid nöjd.
Begreppet ”societal marketing consept”
anser jag vara intressant, för att det skulle vara intressant att forska
sambandet mellan samhället, kunder och företagen och hur samhällets åsikt egentligen
påverkar företagens val inom marknadsföring.
Jag har alltid trott
att man kan hitta marknadsföring bara inom bl.a. reklambranschen samt
försäljningen, men jag lärde mig att i verkligheten hittas marknadsföring i
många andra olika branscher också.
Något nytt som jag dessutom lärde mig är
att det finns olika former av marknadsföring. Ett bra exempel är EasyJet som
använde en helt annan typ av marknadsföring. EasyJet nämligen bröt mot alla
regler och lagar inom marknadsföringen. Denna
form eller typ av marknadsföring kallas för ”entrepreneutrial marketing”.
”The Marketing mix” begreppet anser jag
också vara väldigt intressant eftersom jag vill lära mig mera om dess alla delar
”product, promotion, price och place”. Jag vill själv kunna använda denna modell
inom marknadsföringen.
Det tredje begreppet
som jag anser vara intressant är ”business to business marketing” Buyers and sellers are
often governments and public-sector organisations---.” Jag vill lära mig mera
om business to business marketing för att förhoppningsvis kan jag förena kunskapen
om detta med mina studier i offentlig förvaltning.
Fia Parkkonen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar