tisdag 21 januari 2014

Blogginlägg av Lucas Mattsson

Det främsta som slog mig då jag nu har skaffat mig en uppfattning om marknadsföringens grunder genom att läsa introduktionskapitlen i två av kursböckerna är vad som egentligen ingår i marknadsföringen. Då jag tidigare har funderat på marknadsföring har jag alltid tänkt på den direkta kontakten som företaget har till konsumenten. De olika typerna av marknadsförhållanden (B2C, B2B och C2C) som nämns i Marknadsföringsboken (Mossberg & Sundström, 2011; 21) fick mig att fundera på hur mångsidigt och komplext område marknadsföringen egentligen är. 

Jag slogs också av att marknadsföringen även innefattar det arbete som sker innan produkten ens finns till, såsom att sondera vad marknaden vill ha.  Figur 1.1 i Principles of Marketing (Kotler m.fl., 2008; 7) presenterar och sammanfattar bra hela marknadsföringsprocessen som en värdeskapande process som bygger kundförhållanden. Skapandet av dessa kundförhållanden är mycket viktiga eftersom man vill behålla de nuvarande kunderna, och inte bara skapa nya kundförhållanden. 

Om jag funderar på intressanta begrepp som har med marknadsföring att göra, säger jag först och främst ämnet ”upplevelser” som Mossberg och Sundström (2011; 18-19) diskuterar. En viktig del i marknadsföringen anser jag vara att man inte bara säljer en produkt, utan just en upplevelse. I denna ingår allt från eventuell produktleverans till bemötande och support. Det är upplevelsen runt produkten som ger företaget det rykte som i sin tur ger den allra bästa marknadsföringen. Mossberg och Sundström kallar denna typ av marknadsföring som sprids mellan konsumenterna för ”word-of-mouth” (2011; 28). Detta uttryck tycker jag också att är väldigt intressant, eftersom det är så kraftfullt och bör genomsyra i princip hela företagets verksamhet; att skapa ett bra rykte så att marknadsföringen till stor del sköter sig själv genom ”word-of-mouth”.


Slutligen fastnade jag för uttrycket latent lojalitet (Mossberg & Sundström, 2011; 30) och företeelsen latent lojala kunder. Hur ska man fånga upp dessa potentiella kunder? Hur ska man förhålla sig till dem? Just det förhållandet mellan företag och kund anser jag att skulle vara intressant att titta djupare in på, eftersom kunden uppenbarligen är intresserad av företaget och dess produkter. Skulle man kunna utveckla ett samarbete där den potentiella kunden påverkar produktutvecklingen i syfte att fylla ”hål” på marknaden och utöka verksamheten? Det finns mycket potential i det förhållandet som jag tycker det skulle vara värt att utnyttja från båda parters håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar