Marknadsföringsmix (Marketing mix)
Jag har valt att behandla marknadsföringsmixen, hur den används och vad den består av. Analys metoden går ut på att man riktar in sig på fyra olika faktorer då företaget väl bestämt sig för vilken marknad de skall satsa på. Företag använder sig av marknadsföringsmixen som en taktik för att uppnå största möjliga respons från den marknad företaget valt att sikta in sig på. Vanligtvis brukar man tala om att marknadsföringsmixen består av "‘four Ps’: product, price, place and promotion.". Enligt Kotler, Wong, Saunders, Armstrong (2005, 69).På svenska talar vi om produkt, pris, plats och påverkan. Vi förstår alla vad en produkt är men sällan tänker man faktiskt på hur viktig diversifieringen är för att produkten skall sälja och lämpa sig för den konsumentgrupp som företaget valt att rikta in sig på. Exempelvis finns det många företag som säljer bilar, men det finns tillverkare som specialiserat sig på olika typer av konsumenter. Faktorer som kvalité, design, namnet på företaget är alla olika faktorer som påverkar produkten inom marknadsföringsmixen.
Priset har också en central roll eftersom konsumenters köpbeteende i lång utsträckning bestäms av pris. Priset skall hämta in pengar till bolaget samtidigt som det skall vara acceptabelt för konsumenterna och motsvara värdet av produkten. Denna ekvation är inte alltid lätt att lösa, men inom marknadsföringen finns det massvis med knep för att på ett eller annat sätt övertyga konsumenterna. Exempelvis använder man sig av rea eller olika slags erbjudanden för att konkurrera med andra aktörer på samma marknad.
Tillgängligheten hos produkten beror oftast på platsen som företaget verkar på och hur utbredd verksamheten är. De kan vara viktigt att befinna sig på platser där mycket människor dagligen rör sig om man är en aktör inom livsmedelsbranschen, dock kan nätet vara en mycket viktigare handelsplats för en annan typ av aktör som t.ex. säljer importprodukter. Gäller att hitta sin egen nisch och försäljningsplats. Kotler m.fl. (2005, 69) beskriver platsen som "Place includes company activites that make the product available to target consumers".
Sista P är påverkan. Det som gör att kunderna slutligen köper produkten till, ett visst pris och hittar till en viss plats. Påverkan handlar mycket om att marknadsföra sig och och vara synlig så att konsumenterna vet var de får tag på produkten.
Marknadsföringsmixen fungerar som ett vapen för företag och som hjälpmedel för att slå in sig på en specifik marknad. Fungerar dessa fyra faktorer är det högst sannolikt att företag klarar sig på marknaden. Det är också via dessa faktorer som man känner marknaden på pulsen för att kolla vad som fungerar.
Källförteckning:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong (2005) Principles of marketing 4th edition
- Robert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar