Kompletteringsuppgift: TRÄFF 2: BRAND, BLOGG OCH TWITTER
Artikeln "Forskare förutspår Facebooks fall" i dagens nyheter 23.1.2014 tar upp framtidsutsikterna för Facebook. Ett starkt brand som Facebook kan väl inte dö ut? När vi först fick höra om idén bakom Facebook var det nog många som insåg att det hade kommit för att stanna, tror att de flesta än idag ser Facebook som en självklar och ohotad ledare inom sociala medier. Trots det finns det nu forskare som tror att Facebook eran kan få ett slut och tappa i popularitet.
Forskarna jämför Facebook med en epidemi, "Likt en epidemi som först når sin topp, därefter klingar av". Forskarna har med med hjälp av google analyserat besökarstatistik och kommit fram till att aktiviteten minskat sedan 2012. Det är svårt att säga exakt vad det beror på men högst antagligen ligger många olika aspekter bakom faktumet. Jag tror själv att i takt med att konkurrerande medier växer och uppkommer så får Facebook det svårare att locka nya och behålla sina gamla användare. Jag tror det i framtiden kommer handla mycket om hur bra Facebook lyckas utveckla sig och klara av att vara steget före konkurrenterna.
"Sedan är det väl så att när mamma och pappa tar rygg — då rör man sig vidare.". Det är en av orsakerna forskarna plockar fram, jag tror det finns en viss sanning i det och speciellt ungdomar söker nya möjligheter och utmaning i större grad, vilket medför att Facebook kanske tappar i intresse hos yngre generationer.
Oberoende facebooks öde så är forskarna ense om att sociala medier är här för att stanna. Det är säkert få som motsätter sig detta påstående och sociala medier har fått en allt större roll även i utbildningen, vilket man kan se i denna kurs. Sociala medier utvecklar och är effektivt, men kan det vara skadligt för oss. Gör vi oss själv en björntjänst genom att ständigt utsätta oss för beroendeframkallande medier?
- Robert
Forskarna jämför Facebook med en epidemi, "Likt en epidemi som först når sin topp, därefter klingar av". Forskarna har med med hjälp av google analyserat besökarstatistik och kommit fram till att aktiviteten minskat sedan 2012. Det är svårt att säga exakt vad det beror på men högst antagligen ligger många olika aspekter bakom faktumet. Jag tror själv att i takt med att konkurrerande medier växer och uppkommer så får Facebook det svårare att locka nya och behålla sina gamla användare. Jag tror det i framtiden kommer handla mycket om hur bra Facebook lyckas utveckla sig och klara av att vara steget före konkurrenterna.
"Sedan är det väl så att när mamma och pappa tar rygg — då rör man sig vidare.". Det är en av orsakerna forskarna plockar fram, jag tror det finns en viss sanning i det och speciellt ungdomar söker nya möjligheter och utmaning i större grad, vilket medför att Facebook kanske tappar i intresse hos yngre generationer.
Oberoende facebooks öde så är forskarna ense om att sociala medier är här för att stanna. Det är säkert få som motsätter sig detta påstående och sociala medier har fått en allt större roll även i utbildningen, vilket man kan se i denna kurs. Sociala medier utvecklar och är effektivt, men kan det vara skadligt för oss. Gör vi oss själv en björntjänst genom att ständigt utsätta oss för beroendeframkallande medier?
- Robert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar