I boken ”Principles
of Marketing” Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong 2005, 58-60 berättas om olika marknadsföringsmodeller.
Jag valde att
reflektera kring SWOT-modellen. SWOT-modellen står för: Strenghts, Weaknesses,
Opportunities och Threats (svenska: Styrkor, Svagheter, Möjligheter samt
Risker/Hot) (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 58).
Enkelt sagt är
SWOT-modellen en slags kartläggning av företagens svagheter och styrkor.
Dessutom kartlägger den olika möjligheter och hot som kan komma från omvärlden.
Vartenda företag måste skapa sin egen SWOT-analys av sina egna egenskaper.
SWOT-analysen är ett
väldigt bra sätt att analysera företagens marknadsföring. Genom att veta
företagens starka och svaga sidor kan markandsförig, omgivning osv. förbättras.
Frågor som till exempel: hur kan företaget utnyttja dess styrkor för att
förbättra olika verksamheten, hur man kan minska företagens svagheter, och hur
skall man bemöta olika hot eller risker som företagen har identifierats, hjälper
företaget att bli bättre och lönsammare i framtiden. (marknadsbarometer, 2010)
Som sagt, genom att
skapa en SWOT modell/analys kan företaget utveckla sin verksamhet.
Resultatet av
SWOT-modellen skall leda till en handlingsplan som företaget kan senare använda
sig i skapandet av en bättre affärsutveckling. Utifrån de handlingsalternativen
som företaget har skapat genom att minska svagheter, förstärka styrkor, ta vara
på möjligheter samt anpassa sig till de hot som kan finnas, kan företaget då
skapa en handlingsplan som hjälper företaget att utvecklas.(Entreprenörcenter, 2014)
Entreprenörcenter, 2014 URL: http://www.entreprenorcentrum.se/vasterbotten/default.asp?path=32008,32013,32415,32534&pageid=49244
Marknadsbarometer, 2010 URL:
Marknadsbarometer, 2010 URL:
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) ”Principles of Marketing” (Fourth European Edition) Pearsons Education
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar