onsdag 22 januari 2014

Blogginlägg av Anton Axberg

Efter att ha läst det första kapitlet i ”Marknadsföringsboken” skriven av Lena Mossberg och Malin Sundström fick det mig att tänka på hur olika marknadsföringsarbetet kan se ut i olika företag. Hur marknadsföringsarbetet görs och planeras beror bl.a. på hur stort företaget är, hur gammalt det är, hurdan produkt det arbetar med samt hurdan typ av marknad det rör sig på och hur förhållandena på marknaden i fråga om t.ex. konkurrens och stabilitet ser ut (Marknadsföringsboken s. 25).

En annan sak som jag tänkte på när jag läste var hur viktig tekniken har blivit även i marknadsföringsarbetet. Mossberg och Sundström skriver på s. 17 i ”Marknadsföringsboken” att internet har blivit ett väldigt viktigt sätt för företagen att sprida information och sälja sina produkter. Orsaken är att människor nuförtiden spenderar så mycket tid på internet och det är också där som människor söker efter information.

En del av marknadsföringen som jag anser är väldigt viktig och också intressant är skapandet av kundrelationer. Arbetet med att skapa goda relationer till sina kunder kan delas in i kundvärde, kundtillfredsställelse och kundlojalitet. Att lyckas skapa goda kundrelationer är väldigt viktigt eftersom nöjda kunder tenderar att komma tillbaka, köpa mer, bli mindre priskänsliga och rekommendera företaget eller produkten åt andra (Marknadsföringsboken s. 28). En missnöjd kund kommer däremot sällan tillbaka och pratar dessutom illa om företaget eller produkten, vilket leder till att företaget kan förlora potentiella kunder.

Prissättning är också en sak som intresserar mig. Ska man sälja många produkter billigt eller få dyrt? Kan t.ex. ett lågt pris avskräcka vissa kunder eftersom det får dem att tvivla på produktens kvalitet?

På sidan 16 tar Mossberg och Sundström upp begreppet hållbarhet som en av de trender som genomsyrar köp och konsumtion i dagens samhälle. Hur man kan få in ett miljöperspektiv på sin marknadsföring tycker jag att är intressant. T.ex. reklam brukar kritiseras för att bidra till den överkonsumtion som inte är bra ur en miljösynvinkel. Om man nu har en produkt som tillverkats på ett hållbart sätt kan man utnyttja detta i sin marknadsföring och således kunna t.ex. ta ut ett lite högre pris för produkten. Hållbarhet behöver inte enbart syfta på miljöfrågor utan man talar även om ekonomisk och social hållbarhet.


Anton Axberg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar