Efter
att ha läst det första kapitlet i ”Marknadsföringsboken”
skriven av Lena Mossberg och Malin Sundström fick det mig att tänka
på hur olika marknadsföringsarbetet kan se ut i olika företag. Hur
marknadsföringsarbetet görs och planeras beror bl.a. på hur stort
företaget är, hur gammalt det är, hurdan produkt det arbetar med
samt hurdan typ av marknad det rör sig på och hur förhållandena
på marknaden i fråga om t.ex. konkurrens och stabilitet ser ut
(Marknadsföringsboken s. 25).
En
annan sak som jag tänkte på när jag läste var hur viktig tekniken
har blivit även i marknadsföringsarbetet. Mossberg och Sundström
skriver på s. 17 i ”Marknadsföringsboken” att internet har
blivit ett väldigt viktigt sätt för företagen att sprida
information och sälja sina produkter. Orsaken är att människor
nuförtiden spenderar så mycket tid på internet och det är också
där som människor söker efter information.
En
del av marknadsföringen som jag anser är väldigt viktig och också
intressant är skapandet av kundrelationer. Arbetet med att skapa
goda relationer till sina kunder kan delas in i kundvärde,
kundtillfredsställelse och kundlojalitet. Att lyckas skapa goda
kundrelationer är väldigt viktigt eftersom nöjda kunder tenderar
att komma tillbaka, köpa mer, bli mindre priskänsliga och
rekommendera företaget eller produkten åt andra
(Marknadsföringsboken s. 28). En missnöjd kund kommer däremot
sällan tillbaka och pratar dessutom illa om företaget eller
produkten, vilket leder till att företaget kan förlora potentiella
kunder.
Prissättning
är också en sak som intresserar mig. Ska man sälja många
produkter billigt eller få dyrt? Kan t.ex. ett lågt pris avskräcka
vissa kunder eftersom det får dem att tvivla på produktens
kvalitet?
På
sidan 16 tar Mossberg och Sundström upp begreppet hållbarhet som en
av de trender som genomsyrar köp och konsumtion i dagens samhälle.
Hur man kan få in ett miljöperspektiv på sin marknadsföring
tycker jag att är intressant. T.ex. reklam brukar kritiseras för
att bidra till den överkonsumtion som inte är bra ur en
miljösynvinkel. Om man nu har en produkt som tillverkats på ett
hållbart sätt kan man utnyttja detta i sin marknadsföring och
således kunna t.ex. ta ut ett lite högre pris för produkten.
Hållbarhet behöver inte enbart syfta på miljöfrågor utan man
talar även om ekonomisk och social hållbarhet.
Anton
Axberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar