Inför träff fem
Den modell som jag har
valt att titta närmare på heter nulägesanalys. Malin Sundström
och Lena Mossberg skriver i sin bok ”Marknadsföringsboken” från
2011 på sidan 363 att en nulägesanalys görs för att få en
överblick över företagets nuläge och således kunna förbättra
sin marknadsföring och vara bättre förberedda inför t.ex. problem
eller utmaningar som kan komma att uppstå inom den närmaste tiden.
I en nulägesanalys analyseras ändå inte bara det läge som
företaget befinner sig i just nu utan man tittar även bakåt och
framåt. Enligt Mossberg och Sundström (2011, 363) så ställer man
sig i en nulägesanalys följande frågor: Var är vi nu?, Hur kom vi
hit? och Vart ska vi gå framöver?.
När man gör en
nulägesanalys är det viktigt att både företagets makro- och
mikromiljö beaktas. Mikromiljön handlar om företaget och dess
närmaste omgivning. Dit kan höra t.ex. konkurrenter, affärspartners
och kommunen ( Mossberg och Sundström 2011, sid. 50).
Till företagets
makromiljö hör däremot faktorer som finns i företagets yttre
miljö. Det kan vara bl.a. lagstiftning och konjunkturläge (Mossberg
och Sundström 2011 sid. 74, och 81-84). Dessa faktorer är svåra
för företaget att själva kunna påverka och typiskt för dem är
att de ofta berör stora delar av samhället, inte bara enskilda
marknader eller företag.
En nulägesanalys handlar
mycket om att analysera konkurrenter och kunder. Man jämför sina
produkter med konkurrenternas, analyserar konkurrenternas strategier
och försöker också kartlägga potentiella nya konkurrenter. Man
tar fram information bl.a. om vad det är som kunderna värdesätter
hos produkterna. Att analysera distributionskanaler och leverantörer
är också en viktig del av en nulägesanalys. Information till
analysen kan samlas in på olika sätt, vanligt är att man använder
sig av företagets interna källor. Dit hör t.ex. säljdata och
kundregister. ( Mossberg och Sundström 2011, 366-367)
Källförteckning:
Mossberg och Sundström 2011 ”Marknadsföringsboken” sid. 50, 74,
81-84, 363 och 366-367
Anton Axberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar