tisdag 28 januari 2014

Inför träff fem

Den modell som jag har valt att titta närmare på heter nulägesanalys. Malin Sundström och Lena Mossberg skriver i sin bok ”Marknadsföringsboken” från 2011 på sidan 363 att en nulägesanalys görs för att få en överblick över företagets nuläge och således kunna förbättra sin marknadsföring och vara bättre förberedda inför t.ex. problem eller utmaningar som kan komma att uppstå inom den närmaste tiden. I en nulägesanalys analyseras ändå inte bara det läge som företaget befinner sig i just nu utan man tittar även bakåt och framåt. Enligt Mossberg och Sundström (2011, 363) så ställer man sig i en nulägesanalys följande frågor: Var är vi nu?, Hur kom vi hit? och Vart ska vi gå framöver?.
När man gör en nulägesanalys är det viktigt att både företagets makro- och mikromiljö beaktas. Mikromiljön handlar om företaget och dess närmaste omgivning. Dit kan höra t.ex. konkurrenter, affärspartners och kommunen ( Mossberg och Sundström 2011, sid. 50).
Till företagets makromiljö hör däremot faktorer som finns i företagets yttre miljö. Det kan vara bl.a. lagstiftning och konjunkturläge (Mossberg och Sundström 2011 sid. 74, och 81-84). Dessa faktorer är svåra för företaget att själva kunna påverka och typiskt för dem är att de ofta berör stora delar av samhället, inte bara enskilda marknader eller företag.
En nulägesanalys handlar mycket om att analysera konkurrenter och kunder. Man jämför sina produkter med konkurrenternas, analyserar konkurrenternas strategier och försöker också kartlägga potentiella nya konkurrenter. Man tar fram information bl.a. om vad det är som kunderna värdesätter hos produkterna. Att analysera distributionskanaler och leverantörer är också en viktig del av en nulägesanalys. Information till analysen kan samlas in på olika sätt, vanligt är att man använder sig av företagets interna källor. Dit hör t.ex. säljdata och kundregister. ( Mossberg och Sundström 2011, 366-367)

Källförteckning: Mossberg och Sundström 2011 ”Marknadsföringsboken” sid. 50, 74, 81-84, 363 och 366-367


Anton Axberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar