onsdag 29 januari 2014

Inför träff fem

Jag har valt att skriva om modellen för företagets mikromiljö. Med företagets mikromiljö menas vad som kretsar kring företagets omgivning (Mossberg 2011, s. 50). Det är flera saker som ingår i företagets mikromiljö. I centrum är företaget själv dit ägarna och anställda hör. Ägarna spelar en viktig roll inom ett företag för det är via dem som företaget får sitt kapital om de inte lånar pengarna. Antingen är det utomstående som satsar pengar i form av ett aktiekapital eller så är det ägarna själva som pumpar in pengar i företaget (Mossberg 2011, s. 52). Utan ägarnas insatser kan inte ett aktiebolag fungera så därför är deras kapital viktigt för verksamheten. Anställda har en viktig roll inom mikromiljön och de hjälper till att hålla i gång verksamheten. Det är viktigt för företaget att se till att anställdas motivation är hög så att de är motiverade att jobba för. Bland anställda spelar den interna marknadsföringen en central roll, vilket betyder att företaget ser till att de anställda vet vilken affärsidé företaget har och att de är säkra på att de vet vad företaget gör och vilka mål företaget har. På det sättet motiveras också anställda då de vet att företaget har ett mål (Mossberg 2011, s. 53).

Till ett företags mikromiljö hör även samhällsintressenterna. Här spelar media en stor roll som en påverkare mellan företaget och omgivningen (Mossberg 2011, s. 55). Det är viktigt att anställda kan hantera media och att de är medvetna om saker inom företaget man får säga och vad som kanske är olämpligt att nämna i media. Till samhällsintressenterna hör även kommunen, staten och konsumentorganisationerna. Konsumentorganisationer är konsumenter som gått ihop i större organisationer och de ställer krav på företagen att de skall ge riktig information om sina produkter som de säljer (Mossberg 2011, s. 57). Exempel på en konsumentorganisation i Finland är Konsumentförbundet.

Tredje delen av mikromiljö modellen är affärspartnerna, denna del är var största delen av marknadsföringen sker alltså är det här som de flesta ekonomiska överföringarna görs. Till denna kategori hör företagets kunder, leverantörer (de som levererar produkterna som företag sen säljer) och distributörer (en förmedlare av något, mellanhand) (Mossberg 2011 s. 58). Det finns olika typer av kunder; privatkunder, dit största delen av marknadsföringen görs (alltså B2C), sedan finns det också industriella kunder (alltså det är B2B), offentliga kunder, kunder som kommer från den offentliga sektorn som t.ex. skolor. Sedan finns det också icke-vinstdrivande kunder. Hit kategoriseras bl.a. välgörenhetsorganisationer (Mossberg 2011 s. 59-60). enligt mig är denna kanske den viktigaste delen inom ett företag, för utan kunder får man ingen vinst och verksamheten stannar upp.

Till ett företags mikromiljö hör också konkurrenter. Det som Mossberg och Sundström tog upp på sid 63 i Marknadsföringsboken är att konkurrenssituationen är olika beroende på vilken marknad det är. T.ex. vid monopol finns det inga konkurrenter medan det vid fri konkurrens råder stor konkurrens bland företagen. Ett företags marknadsföring är ganska beroende på hurdan ställning företaget har på marknaden, är man ledande företag kan man kanske ha små marginaler medan marginalerna måste vara större vid företag som inte säljer så mycket för att verksamheten skall gå igenom.

Allmänt inom mikromiljön funderar man mycket på hur man skall marknadsföra en produkt och vad man skall satsa på inom marknadsföringen av produkterna. Man måste också vara bra på att förutspå saker. T.ex. är det viktigt att planera hur mycket man skall ha av en vara, t.ex. vid olika högtider måste man kunna förutspå vad som kommer att sälja och hur mycket.

Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken, 2011 sid 50-63


Sam Sonntag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar