Jag har valt att skriva om modellen för företagets
mikromiljö. Med företagets mikromiljö menas vad som kretsar kring företagets
omgivning (Mossberg 2011, s. 50). Det är flera saker som ingår i företagets
mikromiljö. I centrum är företaget själv dit ägarna och anställda hör. Ägarna
spelar en viktig roll inom ett företag för det är via dem som företaget får
sitt kapital om de inte lånar pengarna. Antingen är det utomstående som satsar
pengar i form av ett aktiekapital eller så är det ägarna själva som pumpar in
pengar i företaget (Mossberg 2011, s. 52). Utan ägarnas insatser kan inte ett
aktiebolag fungera så därför är deras kapital viktigt för verksamheten.
Anställda har en viktig roll inom mikromiljön och de hjälper till att hålla i
gång verksamheten. Det är viktigt för företaget att se till att anställdas
motivation är hög så att de är motiverade att jobba för. Bland anställda spelar
den interna marknadsföringen en central roll, vilket betyder att företaget ser
till att de anställda vet vilken affärsidé företaget har och att de är säkra på
att de vet vad företaget gör och vilka mål företaget har. På det sättet
motiveras också anställda då de vet att företaget har ett mål (Mossberg 2011,
s. 53).
Till ett företags mikromiljö hör även
samhällsintressenterna. Här spelar media en stor roll som en påverkare mellan
företaget och omgivningen (Mossberg 2011, s. 55). Det är viktigt att anställda
kan hantera media och att de är medvetna om saker inom företaget man får säga
och vad som kanske är olämpligt att nämna i media. Till samhällsintressenterna
hör även kommunen, staten och konsumentorganisationerna.
Konsumentorganisationer är konsumenter som gått ihop i större organisationer och
de ställer krav på företagen att de skall ge riktig information om sina
produkter som de säljer (Mossberg 2011, s. 57). Exempel på en konsumentorganisation
i Finland är Konsumentförbundet.
Tredje delen av mikromiljö modellen är affärspartnerna,
denna del är var största delen av marknadsföringen sker alltså är det här som
de flesta ekonomiska överföringarna görs. Till denna kategori hör företagets
kunder, leverantörer (de som levererar produkterna som företag sen säljer) och
distributörer (en förmedlare av något, mellanhand) (Mossberg 2011 s. 58). Det
finns olika typer av kunder; privatkunder, dit största delen av
marknadsföringen görs (alltså B2C), sedan finns det också industriella kunder
(alltså det är B2B), offentliga kunder, kunder som kommer från den offentliga
sektorn som t.ex. skolor. Sedan finns det också icke-vinstdrivande kunder. Hit
kategoriseras bl.a. välgörenhetsorganisationer (Mossberg 2011 s. 59-60). enligt
mig är denna kanske den viktigaste delen inom ett företag, för utan kunder får
man ingen vinst och verksamheten stannar upp.
Till ett företags mikromiljö hör också konkurrenter. Det som
Mossberg och Sundström tog upp på sid 63 i Marknadsföringsboken är att
konkurrenssituationen är olika beroende på vilken marknad det är. T.ex. vid
monopol finns det inga konkurrenter medan det vid fri konkurrens råder stor
konkurrens bland företagen. Ett företags marknadsföring är ganska beroende på
hurdan ställning företaget har på marknaden, är man ledande företag kan man
kanske ha små marginaler medan marginalerna måste vara större vid företag som
inte säljer så mycket för att verksamheten skall gå igenom.
Allmänt inom mikromiljön funderar man mycket på hur man
skall marknadsföra en produkt och vad man skall satsa på inom marknadsföringen
av produkterna. Man måste också vara bra på att förutspå saker. T.ex. är det
viktigt att planera hur mycket man skall ha av en vara, t.ex. vid olika
högtider måste man kunna förutspå vad som kommer att sälja och hur mycket.
Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken, 2011 sid 50-63
Sam Sonntag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar