Utifrån marknadsföringsboken introduktionskapitel skriven av
Lena Mossberg och Malin Sundström blev bilden över vad marknadsföring
egentligen innebär klarare. Sådär ur ett vardagligt synsätt kanske man kan tro
att marknadsföring bara är reklam. Men Mossberg och Sundström nämnde på sidan 20 i marknadsföringsboken (2011) hur mycket
mera än bara reklam det är fråga om. De tog upp att ett typiskt svar av en marknadschef
på vad marknadsföring egentligen är skulle vara mera i stilen att ”Det handlar
om hela kedjan från produkt, såväl fysisk som icke fysisk, till kommunikation
och konsumtion”. En annan tanke som väcktes då man läste introduktionskapitlet (Mossberg 2011 s. 21) var att i de flesta ämnen tittar man blint på teorier medan
det inom marknadsföringen är mera praktiskt tänkande och man ser mera på vad
som sker i verkligheten än vad teorin säger. Mossberg och Sundström nämner även på sid 21 i marknadsföringsboken att
det beror på att marknaden är så otroligt stor så det är viktigt att förstå
kunder ur ett mera praktiskt perspektiv.
Det som jag personligen tycker är viktigast inom
marknadsföring som Mossberg och Sundström även på sid 23 i marknadsföringsboken (2011) tog upp är att marknadsföringens
viktigaste uppgift är att skaffa kunder och att kunna behålla dem så
konkurrenterna inte går förbi dig och tar över dina kunder. T.ex. inom
abonnemang branschen i Finland är marknadsföringens del väldigt stor. Konkurrensen är hård
och det gäller att hålla kvar alla sina kunder innan konkurrenten kommer med
ett bättre erbjudande och med hjälp av marknadsföring lockar över kunden till
sig.
Ett intressant begrepp inom marknadsföring enligt mig är 4P
modellen (Mossberg 2011 s. 32) som består av produkt, plats, pris och påverkan. 4P marknadsföringsmixen sammanfattar
bra vad marknadsföring går ut på. Mossberg och Sundström tog även upp på sid 33 i marknadsföringsboken att 4P
modellen är lite föråldrad och den uppkom på -60 talet, men än idag spelar modellen en
mycket stor roll inom marknadsföringen.
Ett annat intressant begrepp inom marknadsföringen är
kundvärde (Mossberg 2011 s. 26). I marknadsföringsboken av Mossberg och Sundström skriver de på sid 27 att
kunden alltid köper en produkt från det stället där kunden upplever sig få
största möjliga värdet ut ur köpet. Det är alltså frågan om att göra kunden
nöjd och uppfylla deras behov. Det är intressant att se hur företag reagerar
för att öka på kundvärdet och hur de gör för att locka till sig kunder och hur
lågt ner i pris företagen är villiga att gå för att öka på sitt kundvärde.
Kundtillfredställelse (Mossberg 2011 s. 27) är även ett intressant begrepp inom
marknadsföring, när är en kund nöjd? Kan en kund bli nöjd eller vill kunden
alltid bara ha mer och mer? Det går att spekulera om det hur mycket som helst.
I marknadsföringsboken (2011) på sid 27 skriver Mossberg och Sundström att
kundtillfredsställelse är när ”någon får det som utlovats, i rätt tid och rätt
utförande”. Så skulle en försäljare kanske nämna det medan en konsument kanske
istället skulle sätta mera värde på hur den har blivit bemött av personalen och
hur stämningen vid köpet var. Kundtillfredsställelse kan även beskrivas som en
kunds uppfattning om erbjudandet är bra eller dåligt (Mossberg 2011 s.28). Anser kunden att
erbjudandet är bra blir kunden tillfredsställd. Detta begrepp är också
intressant då vi inte egentligen vet när en kund är riktigt nöjd när det är så
personligt. Man kan inte glädja alla men det gäller för företaget att alltid
göra sitt bästa för att glädja så många som möjligt.
Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken 2011
Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar