Hej och välkomna till iSquads officiella blogg!
iSquad är en arbetsgrupp inom grundkursen i marknadsföring vid Åbo Akademi. Gruppen består av Anton Axberg, Robert Fagerlund, Lucas Mattsson, Fia Parkkonen och Sam Sonntag.
Tanken bakom vårt namn är att vi vill skapa en gemenskapskänsla inom gruppen, och vi valde därför att grunda vårt gruppnamn på något som sammanbinder medlemmarna i gruppen. Vi upptäckte snart att alla medlemmar har en iPhone och gillar varumärket Apple. Vi anser att samhörighet är viktigt eftersom vi försöker uppnå ett sådant arbetsklimat där medlemmarna motiverar varandra att göra ett bra arbete.
Vår logo är en modifiering av Apples äpple, men vi har valt ett päron i stället. Päronets vetenskapliga namn är Pyrus communis, där artnamnet communis betyder allmän eller vanlig (Naturhistoriska riksmuseet 2008). Päronet symboliserar således den enkelhet som vi strävar efter att använda som en röd tråd genom vårt arbete. Enkelhet gör att man lätt känner igen logon och att man lätt kan associera till vad logon står för. Enkelheten avspeglas också i vår slogan "Keep it simple." Den gröna bakgrundsfärgen i logon gör logon synlig och sticker ut, och dessutom symboliserar den naturen, som vi anser ofta gör saker så enkelt som möjligt.
Våra förväntningar på kursen är helt enkelt att vi vill lära oss grunderna i marknadsföring. Vi vill lära oss sälja och arbeta i grupp. Vi vill lära oss hur man skapar relationer med kunder och förstå på vad konsumenten baserar sina beslut. Vi hoppas vidare att kursen kommer att vara givande och lära ut något vi kommer att ha nytta av i vårt kommande arbetsliv.
Nedan definierar vi tio stycken marknadsföringsbegrepp som vi tycker att är viktiga:
Nedan definierar vi tio stycken marknadsföringsbegrepp som vi tycker att är viktiga:
- Varumärke: Ett varumärke är t.ex. en symbol som gör det möjligt att särskilja ett företags produkter från konkurrenternas. (Mossberg & Sundström 2011, 222) Varumärken eller brands ses också som den största bestående tillgången hos ett företag, som ofta lever kvar längre än företagets produkter eller anläggningar (Kotler, Armstron, Wong, Saunders 2008, 521).
- Hållbarhet: Delas upp i miljömässig-, ekonomisk och social hållbarhet. Hållbarhet går ut på att verksamheten ska fungera i det långa loppet. (Mossberg & Sundström 2011, 16)
- Segmentering: Kunderna delas upp i olika målgrupper för att kunna rikta marknadsföringen.(Mossberg & Sundström 2011, 195)
- Marknadsföringsmix: Pris, Produkt, Plats och Påverkan. "... 4 stycken marknadsföringsverktyg som används för att få till stånd affärer eller utbyte med kunder." (Mossberg & Sundström 2011, 32)
- Differentiering: Göra sin vara unik i syfte att skapa kundlojalitet, locka till sig nya kunder och minska konkurrensen (Mossberg & Sundberg 2011, 210). Ett exempel på ett företag som lyckats med detta är Apple.
- B2B: En förkortning som beskriver ett marknadsförhållande där företag säljer sina produkter eller tjänster till andra företag och inte till konsumenter. (Mossberg & Sundberg 2011, 21)
- B2C: I detta marknadsförhållande säljer företagen i stället sina produkter eller tjänster till konsumenter. (Mossberg & Sundberg 2011, 21)
- Kundvärde: Vilken nytta kunden upplever att den får av en produkt i förhållande till den totala kostnaden för produkten. (Mossberg & Sundberg 2011, 26)
- Kundtillfredsställelse: Att kunden känner att den är nöjd med produkten eller tjänsten. Kundtillfredsställelse leder ofta till att kunden kommer tillbaka och i bästa fall också att den sprider ett gott rykte om företaget (jämför Word-of-mouth). (Mossberg & Sundberg 2011, 27) Kundtillfredsställelsen grundar sig till stor del på hur höga förväntningar kunden har på produkten eller tjänsten före han eller hon tar del av den. Höga förväntningar ökar risken för låg kundtillfredsställelse och tvärtom. Kotler (Kotler m.fl. 2008, 11) kallar dessa förväntningar för "perceived value" ("uppfattat värde"; fri översättning).
- Word-of-mouth: Då ett företag marknadsförs indirekt av nöjda (eller missnöjda) kunder som pratar med varandra. Fungerar ofta bättre än direkt marknadsföring i form av exempelvis reklam (Mossberg & Sundberg 2011, 28). En dålig upplevelse av ett företag sprids ofta till andra kunder snabbare än en bra upplevelse genom just word-of-mouth. Däremot är det sällan en missnöjd kund klagar till företaget och ger feedback som kunde användas för att förbättra produkten (Kotler m.fl. 2008, 272).
I den här bloggen kommer vi att publicera våra arbeten som vi producerar på kursen. Vi ser fram emot att göra många och bra arbeten!
- iSquad
Källförteckning:
Mossberg Lena, Sundström Malin (2011) Marknadsföringsboken s. 16, 21, 26, 27, 28, 32, 195, 210 och 222. Studentlitteratur AB, Lund.
Kotler Philip, Armstrong Gary, Wong Veronica, Saunders John (2008) Principles of marketing (Fifth European Edition) s. 11, 272, 521. Pearson Education Limited.
Naturhistoriska Riksmuseet (2008) Den virtuella floran: Pyrus Communis L. URL: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/pyrus/pyrucom.html (Läst 21.1.2014)
- iSquad
Källförteckning:
Mossberg Lena, Sundström Malin (2011) Marknadsföringsboken s. 16, 21, 26, 27, 28, 32, 195, 210 och 222. Studentlitteratur AB, Lund.
Kotler Philip, Armstrong Gary, Wong Veronica, Saunders John (2008) Principles of marketing (Fifth European Edition) s. 11, 272, 521. Pearson Education Limited.
Naturhistoriska Riksmuseet (2008) Den virtuella floran: Pyrus Communis L. URL: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/pyrus/pyrucom.html (Läst 21.1.2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar