onsdag 29 januari 2014

Inför träff 5 - Lucas inlägg

Jag har valt att fokusera på den så kallade SWOT-analysen. Med hjälp av en sådan kan företaget eller en utomstående betraktare analysera det specifika företagets marknadsföring och ”se helheten när man gör nulägesbeskrivningar och informationssamlingar” (Mossberg & Sundström 2011, 367).

I korthet går SWOT-analysen ut på att man analyserar de styrkor (strengths), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threaths) som direkt påverkar företagets marknadsföring. Dessa punkter grupperas ofta enligt en extern och en intern del, där de två förstnämnda ingår i den interna och de två sistnämnda i den externa delen (Mossberg & Sundström 2011, 367). Genom denna uppdelning ser man till att analysera både företaget i sig självt och dess direkta närhet, det som Mossberg och Sundström kallar mikromiljön (2011, 368), och dess omgivning, som de samma kallar makromiljön (2011, 368). Till mikromiljön hör exempelvis konkurrenter och affärspartners medan makromiljön består av bland annat politik, lagstiftning, samhälle och kultur (Mossberg & Sundström 2011, 74). Denna tudelning av analysen leder även till en heltäckande nulägesbeskrivning av företagets marknadsföring och hur väl denna möter företagets behov. Observera att man kan analysera hur effektiv en viss marknadsföringsstrategi är i fråga om försäljningssiffror, men med en SWOT-analys analyserar man hur den nämnda strategin fungerar i nuläget i syfte att se dess förbättringspotential.

Jag själv anser att SWOT-analysens största styrka är att företaget tvingas se verkligheten ur ett nytt perspektiv, vara självkritiska och på ett strukturerat sätt bedöma hur dess marknadsföring fungerar i nuläget. Med analysresultatet som utgångspunkt kan man sedan antingen konstatera att man gör ett bra jobb eller att något bör göras. I det sistnämnda fallet erbjuder resultatet även ett bra underlag i processen då man ska komma på vad som bör göras. Mossberg & Sundström formulerar samma tanke då de skriver att arbetet med en SWOT-analys leder fram till ”en nulägesbeskrivning som utgör ett bra underlag för dem [företaget] när det gäller att formulera sina mål och strategier för företagets marknadsföringsverksamhet framöver” (Mossberg & Sundström 2011, 371).

SWOT-analysen är även behändig då det gäller att följa upp utvecklingen av ett företags marknadsföring. Genom att kontinuerligt analysera sin marknadsföringsverksamhet ser företaget inte bara hur verksamheten utvecklas utan ges också en möjlighet att på förhand förbereda sig för olika scenarier som kan inträffa (Mossberg & Sundström 2011, 371). Hur påverkar det vår verksamhet om ett aktuellt lagförslag röstas igenom? Hur hanterar vi en eventuell ökning i efterfrågan på våra produkter som kan uppstå tack vare en lyckad marknadsföringskampanj? Att vara förberedd på det mesta ger företaget en chans att utveckla sin marknadsföringsstrategi förrän det är för sent.

Lucas Mattsson

Källförteckning

Mossberg Lena, Sundström Malin (2011) Marknadsföringsboken. Studentlitteratur AB, Lund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar