lördag 1 februari 2014

Gruppreflektion Projekt 1

Det första projektet i grundkursen i marknadsföring har mest gått ut på att vi skall få en inblick i vad marknadsföring egentligen är. Baserat på det vi har lärt oss under kursens första veckor anser vi att marknadsföring handlar om att få kunden att vilja köpa din produkt eller vara och att området är så mycket mera än bara begreppet reklam. Jämfört med andra ekonomiska ämnesområden uppfattar vi marknadsföring som mer praktiskt än de andra, mer teoribaserade, ämnena. (Mossberg 2011, s. 20).


Några av gruppens medlemmar hade den uppfattningen av marknadsföringen som ämnesområde att det bara handlar om reklam, men som vi tidigare sagt har vi nu upptäckt vad mer som faktiskt hör till en marknadsförares uppgift. Så här långt kan vi inte säga att vi vet massor om marknadsföring, och vi vet att vi ännu har mycket kvar att lära. Projekt 1 har gett oss en försmak om vad som komma skall, gett oss en inblick i ämnet marknadsföring och lärt oss grundläggande begrepp, modeller och tankesätt.
Dessutom har vi utvecklat vår förmåga att fungera som en grupp och på bara några få träffar har vi inom arbetsgruppen blivit riktigt sammansvetsade. Vi vet hur viktigt det är att samtliga medlemmar inom guppen arbetar, tar ansvar och drar sitt strå till stacken.  Redan på första träffen bestämde vi inom gruppen att det är viktigt för oss att skapa "en fungerande grupp som har ett sådant arbetsklimat där medlemmarna motiverar varandra att göra ett bra arbete." Dessa ledord finns på vår gemensamma facebooksida och vi försöker så gott det går arbeta efter dem. Lyckligtvis har arbetet så här långt fungerat utomordentligt bra, och vi är alla överens om att detta kommer bli en trevlig vår tillsammans med iSquad.

Vi i iSquad inledde kursen med att skapa en blogg här på blogger.com, och följde upp det med att skapa ett Twitter-konto. Projekt 1 har till stor del gått ut på att lära oss centrala begrepp inom marknadsföringen, och vår vokabulär har sannerligen utökats avsevärt. Vårt första gemensamma blogginlägg gick bland annat ut på att vi skulle definiera 10 stycken centrala begrepp inom marknadsföringen och vi valde då att definiera följande begrepp: varumärke, hållbarhet, segmentering, marknadsföringsmix, differentiering, B2B, B2C, kundvärde, kundtillfredställelse och word-of-mouth. Under projektet gjorde vi var och en även ett par individuella inlämningsuppgifter: den första handlade om "mina lärandemål", där vi listade fem olika punkter som vi skulle vilja lära oss om under kursens gång.  Sedan skrev vi en kort text om inledningskapitlen i någon marknadsföringsbok för att få en liten bild över vad marknadsföring är. Den tredje individuella uppgiften gick ut på att vi skulle skriva en kort text om en modell som vi anser kunde användas för att analysera ett företags marknadsföring, omgivning och utveckling. Vi valde att skriva om nulägesanalys, SWOT-analys, marknadsföringsmix och företagets mikromiljö. 

När det blev dags för gruppen att välja bransch så valde vi skönhetsbranschen då vi tycker att det ur konkurrens- och marknadsföringsperspektiv är en spännande bransch. Kosmetika är en lyxprodukt som kräver noga uttänkt marknadsföring för att sälja och dessutom spelar kosmetikaföretagen mycket på konsumentens känslor då de säljer sina produkter. Vidare valde vi att titta närmare på företaget Seacret. Seacret är ett globalt verksamt företag som tillverkar produkter som innehåller mineraler från Döda havet (Seacret Spa LLC). Då vi gjorde en SWOT-analys på företaget fann vi att dess styrkor ligger i dess produktdifferentiering samt att de är mycket skickliga på att anställa och utbilda sina försäljare så att dessa är mycket bra på det de gör. Vi har inom gruppen personlig erfarenhet av att falla offer för dessa skickliga försäljare. Det höga priset kan å andra sidan räknas som en av Seacrets svagheter. Eftersom den dermatologiska effekten av mineralerna från Döda havet är omtvistad ser vi detta som både möjlighet och hot; om effekten vetenskapligt kan bevisas kan man tänka sig ett uppsving i försäljningen, men om motsatsen bevisas är det rimligt att företaget trappar ner sin verksamhet.

Marknadsföring som begrepp förknippas oftast med försäljning och reklam, det faller sig naturligt eftersom vi dagligen faller "offer" för dessa två delar av marknadsföringen. Begreppet marknadsföring är dock betydligt bredare och innefattar flera delar; man talar om att marknadsföring går ut på att uppfylla kunders behov. Begreppet innefattar även uppföljning av produkter under produkternas livscykel och analys av konsumenters köpbeteende, så även detta är delar som är viktiga inom marknadsföringen som term. Så här uttrycker sig Kotler, Wong, Saunders & Armstrong (2005, 6): "Marketing is the homework that managers undertake to assess needs, measure their extent and intensity and determine whether a profitable opportunity exists. Marketing continues throughout
the product’s life, trying to find new customers and keep current customers by improving
product appeal and performance, learning from product sales results and managing repeat
performance."

Det är vanligt att tala om "Needs, wants and demands" (Kotler m.fl. 2005, 8) för att ur ett enkelt perspektiv titta på marknadsföring. Dessa behov är inte påhittade utan är naturliga hos alla människor även om storleken på människors behov varierar. Exempelvis behöver alla människor mat och då behovet är stort är matprodukter relativt lätta att marknadsföra. Grundtanken bakom "Needs, wants and demands" är att människor ställer sig själv två frågor om behoven inte är tillfredsställda; "1) Look for an object that will satisfy it" eller "2) Try to reduce the need" (Kotler m.fl. 2005, 8). Dessa två frågor tycker vi avspeglar vad marknadsföring handlar om på ett väldigt träffande sätt. Genom marknadsföring försöker företag skapa ett behov hos konsumenten som inte blir tillfredsställt förrän konsumenten fått produkten. Telefonen är ett utmärkt exempel. Tidigare klarade alla sig bra utan en mobil, men i dagens läge är det väldigt få som kan tänka sig att leva ens en dag utan sin "allvetande vän", då det mesta vi gör dagligen finns på sätt eller annat dokumenterat i våra telefoner. Detta är ett lysande exempel på hur det går till om man lyckas med att skapa ett behov.


Källförteckning:
Mossberg Lena, Sundström Malin 2011 Marknadsföringsboken, Studentlitteratur AB, Lund
Seacret Spa LLC (URL: http://www.seacretspa.com) Läst: 30.1.2014
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary 2005 Principles of marketing (Fourth European Edition) Pearson Education Limited

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar