Inför träff 7
För
ett företag är det väldigt viktigt att dess kunder är nöjda och
att det skapar goda kundrelationer. Mossberg och Sundström (2011,
28) skriver i sin bok ”Marknadsföringsboken” att nöjda kunder
bl.a. kommer tillbaka, köper mer, blir mindre priskänsliga och
klagar mindre. En annan sak som gör att arbetet med att skaffa nöjda
kunder blir ännu viktigare är ett fenomen som kallas Word-of-mouth.
Word-of-mouth innebär att en nöjd kund sprider ett gott rykte om
företaget och dess produkter till sina bekanta, medan en missnöjd
kund avråder sina vänner från att handla från företaget
(Mossberg och Sundström (2011, 28)). Jag vet själv att
Word-of-mouth har påverkat mina beslut, senast var det när jag
beslöt mig för att köpa en ny dator och positiv Word-of-mouth om
en viss modell ledde till att det blev just den jag köpte.
Eftersom
nöjda kunder är så viktigt för att företaget ska kunna vara
framgångsrikt hör arbetet med att skapa nöjda kunder till en
marknadsförares främsta uppgifter. Nöjda kunder försöker man
uppnå genom att förbättra kundernas kundvärde och
-tillfredsställelse. Med kundvärde menas kundens upplevda värde av
varan eller tjänsten i förhållande till kostnaderna.
Kundtillfredsställelse kan förklaras som hur väl kundens
förväntningar på t.ex. en vara uppfylls (Mossberg och Sundström
(2011, 26-27).
Mossberg
och Sundström (2011, 30) tar upp en intressant sorts kundgrupp som
kallas latent lojala kunder. En sådan här kund köper inte själv
av företagets produkter men är ändå engagerad och har en viktig
roll som positiv ryktesspridare. När någon förutsättning, t.ex.
ekonomi eller livssituation, sedan ändras blir de till potentiella
kunder. Det är viktigt för en marknadsförare att vara medveten om
olika sorters kunder och se till deras behov. För att kunna skapa
goda kundrelationer samlar företagen ofta in information om sina
kunder så att de kan anpassa sin service efter deras önskemål.
Information kan företagen få in t.ex. genom att be sina kunder
lämna feedback eller besvara enkäter. Undersökningar av det här
slaget som hjälper företagen att veta på vilka områden de kan
förbättra sig kallas marknadsundersökningar (Mossberg och
Sundström (2011, 68)).
Källförteckning:
Mossberg Lena och Sundström Malin (2011) ”Marknadsföringsboken”
s. 26-28, 30 och 68
Anton
Axberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar