Ett företags kommunikationsplan är precis som namnet antyder
företagets plan för hur de tänker sköta kommunikationen med sina kunder eller
potentiella sådana. Ur marknadsföringssynpunkt är detta livsviktigt eftersom
det handlar om själva ”fronten” av marknadsföringen, den del som möter kunden.
Vilka kanaler använder vi? Vilket språk använder vi? Och vem är det som sköter
kommunikationen från företagets håll?
Efter att ha läst lite vad en kommunikationsplan är, är det
första som slår mig att det viktigaste inte nödvändigtvis är vad som står, utan
hur det står, var det står och vem som kommer att se det. "Det" kan i detta fall vara vilken typ av kommunikation som helst. Just målgruppen är
det som företaget bör utgå från då man börjar utforma sin kommunikationsplan
(Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 730). Genom att känna sin målgrupp kan
man bestämma hur man ska gå till väga då man utformar själva
kommunikationsplanen, men en lika viktig sak att ta reda på i det inledande
skedet är vilket vårt mål är med kommunikationsprocessen (Kotler m.fl. 2005,
730). Marknadskommunikation överlag är värdelöst om vi inte vet vad vi vill
uppnå med den. I de flesta fall är ju det slutliga målet att vi vill få
konsumenten att köpa vår produkt, men om vårt företag är relativt nya på
marknaden kanske vi måste börja med att bara marknadsföra att vi existerar och
presentera företaget och våra produkter. Om detta lyckas kan vi sedan vinkla om
marknadsföringen och i stället rikta uppmärksamheten på att sälja. Detta är beroende på hur "mogna" konsumenterna är för vår kommunikation. De ”skeden
(eng. stages)” som köparen går igenom innan de köper en produkt kallas på engelska
för ”buyer readiness stages” (Kotler m.fl. 2005, 730-).
Vid själva utformandet av kommunikationsmeddelandet finns
självklart mycket man bör tänka på, lika mycket sådant som är uppenbart för
konsumenten som sådant som är undermedvetet, men jag tänker inte gå in mera i
detalj på alla dessa små detaljer (de kan läsas innantill i diverse
kursböcker), utan i stället diskutera hur dessa tankar används i praktiken. Jag
själv inser nu när jag börjar fundera på saken att hur ett företag kommunicerar
med mig som konsument utgör en stor del av vilken uppfattning jag har av
företaget. Bara språket som används i exempel en reklamfilm eller en
tidningsannons har väldigt stor inverkan; används väldigt formellt språk
uppfattas man antingen som seriös eller som stel, och används i stället slang
kan man uppfattas som oseriös eller som personlig. Jag drar en parallell till
hur vi uppfattar de personer som vi kommunicerar i olika textbaserade kanaler,
såsom en chattkonversation. Min erfarenhet är att äldre personer använder ett
formellt språk utan förkortningar eller s.k. ”smileys”. Jag uppfattar dem
automatiskt som lite stela, saknar humor och ibland nästan som arga. Detta är ett
bra exempel på hur språket påverkar hur vi uppfattar en annons. Vår uppfattning
av företaget är det som sist och slutligen avgör huruvida vi köper produkten
eller inte.
Slutligen kan jag säga att även om jag nu nästan uteslutande
behandlat språkaspekten finns det många andra faktorer för företaget att tänka
på i kommunikationen utåt. Det kan handla om färger, bilder, budskap, vilken
typ av media man använder osv. Ett avslutande exempel som jag väljer att
behandla är Apple, som i sin marknadsföring i princip uteslutande använder sig
av en bild av produkten mot vit bakgrund med ett kort budskap, ibland till och
med så kort som ett ord (Apple 2014). Detta stöder Apples grundtanke om att
vara enkla och okomplicerade, och dessutom är det lätt för konsumenten att
känna igen vilket företag det handlar om. Jag tvivlar inte på att denna slagkraftiga kommunikation har bidragit till Apples popularitet.
Lucas Mattsson
Källförteckning
- · Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) Principles of Marketing (Fourth Europen Edition) Pearson Education Limited
- · Apple (2014) MacBook Air URL: http://www.apple.com/macbook-air/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar