tisdag 25 februari 2014

Inför träff 11 - Lucas

Ett företags kommunikationsplan är precis som namnet antyder företagets plan för hur de tänker sköta kommunikationen med sina kunder eller potentiella sådana. Ur marknadsföringssynpunkt är detta livsviktigt eftersom det handlar om själva ”fronten” av marknadsföringen, den del som möter kunden. Vilka kanaler använder vi? Vilket språk använder vi? Och vem är det som sköter kommunikationen från företagets håll?

Efter att ha läst lite vad en kommunikationsplan är, är det första som slår mig att det viktigaste inte nödvändigtvis är vad som står, utan hur det står, var det står och vem som kommer att se det. "Det" kan i detta fall vara vilken typ av kommunikation som helst. Just målgruppen är det som företaget bör utgå från då man börjar utforma sin kommunikationsplan (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 730). Genom att känna sin målgrupp kan man bestämma hur man ska gå till väga då man utformar själva kommunikationsplanen, men en lika viktig sak att ta reda på i det inledande skedet är vilket vårt mål är med kommunikationsprocessen (Kotler m.fl. 2005, 730). Marknadskommunikation överlag är värdelöst om vi inte vet vad vi vill uppnå med den. I de flesta fall är ju det slutliga målet att vi vill få konsumenten att köpa vår produkt, men om vårt företag är relativt nya på marknaden kanske vi måste börja med att bara marknadsföra att vi existerar och presentera företaget och våra produkter. Om detta lyckas kan vi sedan vinkla om marknadsföringen och i stället rikta uppmärksamheten på att sälja. Detta är beroende på hur "mogna" konsumenterna är för vår kommunikation. De ”skeden (eng. stages)” som köparen går igenom innan de köper en produkt kallas på engelska för ”buyer readiness stages” (Kotler m.fl. 2005, 730-).

Vid själva utformandet av kommunikationsmeddelandet finns självklart mycket man bör tänka på, lika mycket sådant som är uppenbart för konsumenten som sådant som är undermedvetet, men jag tänker inte gå in mera i detalj på alla dessa små detaljer (de kan läsas innantill i diverse kursböcker), utan i stället diskutera hur dessa tankar används i praktiken. Jag själv inser nu när jag börjar fundera på saken att hur ett företag kommunicerar med mig som konsument utgör en stor del av vilken uppfattning jag har av företaget. Bara språket som används i exempel en reklamfilm eller en tidningsannons har väldigt stor inverkan; används väldigt formellt språk uppfattas man antingen som seriös eller som stel, och används i stället slang kan man uppfattas som oseriös eller som personlig. Jag drar en parallell till hur vi uppfattar de personer som vi kommunicerar i olika textbaserade kanaler, såsom en chattkonversation. Min erfarenhet är att äldre personer använder ett formellt språk utan förkortningar eller s.k. ”smileys”. Jag uppfattar dem automatiskt som lite stela, saknar humor och ibland nästan som arga. Detta är ett bra exempel på hur språket påverkar hur vi uppfattar en annons. Vår uppfattning av företaget är det som sist och slutligen avgör huruvida vi köper produkten eller inte.

Slutligen kan jag säga att även om jag nu nästan uteslutande behandlat språkaspekten finns det många andra faktorer för företaget att tänka på i kommunikationen utåt. Det kan handla om färger, bilder, budskap, vilken typ av media man använder osv. Ett avslutande exempel som jag väljer att behandla är Apple, som i sin marknadsföring i princip uteslutande använder sig av en bild av produkten mot vit bakgrund med ett kort budskap, ibland till och med så kort som ett ord (Apple 2014). Detta stöder Apples grundtanke om att vara enkla och okomplicerade, och dessutom är det lätt för konsumenten att känna igen vilket företag det handlar om. Jag tvivlar inte på att denna slagkraftiga kommunikation har bidragit till Apples popularitet.

Lucas Mattsson

Källförteckning
  • ·      Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) Principles of Marketing (Fourth Europen Edition) Pearson Education Limited
  • ·      Apple (2014) MacBook Air URL: http://www.apple.com/macbook-air/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar