Kunden ställs alltid inför en valsituation, skall jag köpa
eller inte? (Mossberg 2011, s. 100). Marknadsförare måste veta hur kunden
reagerar, dess behov att köpa någonting och när den är villig att köpa. En kund
köper alltid det som tillfredsställer henne mest. Det som Mossberg tar upp i
marknadsföringsboken på sid 103 är att en marknadsförare alltid utgår från att
för att en kund skall köpa något så behöver den ett skäl för att köpa det. Det
är också stor skillnad på vad för produkter man köper och Mossberg hade ett bra
exempel och nämnde att om man köper en banan så är det inte så lång betänketid
medan om man köper en bil så tar det lång tid att fundera om man verkligen
skall köpa bilen, eftersom bilen är en långtids investering.
Kundens roll inom marknadsföringen känns som att den är
ganska beroende av vilken typs produkt som säljs. Säljer man en dyr produkt så
är kunden svår att nå och då krävs mycket god marknadsföring för att försäljaren
och kunden skall nå varandra. Medan om man köper en billig vara är det inte så
svårt att få kunden att köpa varan och då krävs det inte lika effektiv
marknadsföring. Fast det finns ju produkter som t.ex. Apple som inte heller
mera behöver så mycket marknadsföring trots att produkten är mycket dyr. De har
fått ett så bra rykte och då är det inte lika svårt mera att marknadsföra
produkten när kunderna redan har en positiv och trovärdig bild av produkten.
Den tanke som jag fick när jag läste om köpprocessens olika
faser i marknadsföringsboken av Mossberg på sidan 108 var att marknadsföring
mycket går ut på att väcka kundens intresse att köpa något just via reklam och
på så vis väcka ett behov hos kunden och en tanke om att den där produkten är
något som jag verkligen vill ha och att den där produkten skulle verkligen kunna
ge någon nytta åt mig. När man väckt en sådan tanke hos en kund så kommer
kunden att vara villig att diskutera och om man då har ett tillräckligt bra erbjudande
är det bara genomförande av köpet som återstår.
Det finns olika typer av kunder på marknaden, vissa är så
kallade impulsköpare (Mossberg 2011, s. 111). Med impulsköpare menas att man
köper något utan vidare eftertanke omedelbart när man får ett behov av en vara.
Medan andra kunder funderar en lång tid innan de kommer till beslutet att de
ändå sen kommer att köpa produkten i fråga, som de länge velat köpa men bara
varit osäker över om de har ett behov av den eller om kvaliteten verkligen är
så bra som det sägs i reklamen.
När man marknadsför är det också viktigt att tänka på vem
man vill rikta sitt erbjudande emot. Människor är ju så olika och det kan vara
bra att man tar i beaktande olika aspekter t.ex. ålder, kön, etnisk bakgrund,
det var några exempel som Mossberg nämnde på sid 118 i marknadsföringsboken.
Jag fick också en tanke om att det är mycket lättare att marknadsföra en
produkt åt kunden ju mera nära en själv produkten man skall köpa är. T.ex. är
det svårt att sälja en tennisracket åt en ishockey spelare eftersom racketen
inte har någon personlig betydelse för ishockeyspelaren medan en tennisspelare
skulle ta emot erbjudandet med öppna händer.
Kundrelationernas roll inom marknadsföringen är även stor.
Ett exempel som jag kom att tänka på i Finland angående det är bonussystemen de
två största livsmedelkedjorna använder i Finland, S-gruppen använder
S-förmånskort och K-kedjan använder K-Plussakort. Med hjälp av sådana här
förmånskort kan man lyckas bygga upp kundrelationer och med dessa är det
enklare för marknadsföraren att sedan nå ut till kunderna. T.ex. följer alla
S-kedjans kunder väldigt noggrant med alla erbjudanden som S-kedjan erbjuder
medan de inte alls bryr sig om vad K-kedjan erbjuder, eftersom de enbart
anlitar S-kedjan för att de får bättre bonus där, kan de tycka. Därför är det mycket
viktigt att bygga upp kundrelationer så att marknadsföringen lättare når ut
till alla kunder.
Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken 2011
Sam Sonntag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar