söndag 2 februari 2014

Kundens roll inom marknadsföring

Kunden ställs alltid inför en valsituation, skall jag köpa eller inte? (Mossberg 2011, s. 100). Marknadsförare måste veta hur kunden reagerar, dess behov att köpa någonting och när den är villig att köpa. En kund köper alltid det som tillfredsställer henne mest. Det som Mossberg tar upp i marknadsföringsboken på sid 103 är att en marknadsförare alltid utgår från att för att en kund skall köpa något så behöver den ett skäl för att köpa det. Det är också stor skillnad på vad för produkter man köper och Mossberg hade ett bra exempel och nämnde att om man köper en banan så är det inte så lång betänketid medan om man köper en bil så tar det lång tid att fundera om man verkligen skall köpa bilen, eftersom bilen är en långtids investering.

Kundens roll inom marknadsföringen känns som att den är ganska beroende av vilken typs produkt som säljs. Säljer man en dyr produkt så är kunden svår att nå och då krävs mycket god marknadsföring för att försäljaren och kunden skall nå varandra. Medan om man köper en billig vara är det inte så svårt att få kunden att köpa varan och då krävs det inte lika effektiv marknadsföring. Fast det finns ju produkter som t.ex. Apple som inte heller mera behöver så mycket marknadsföring trots att produkten är mycket dyr. De har fått ett så bra rykte och då är det inte lika svårt mera att marknadsföra produkten när kunderna redan har en positiv och trovärdig bild av produkten.

Den tanke som jag fick när jag läste om köpprocessens olika faser i marknadsföringsboken av Mossberg på sidan 108 var att marknadsföring mycket går ut på att väcka kundens intresse att köpa något just via reklam och på så vis väcka ett behov hos kunden och en tanke om att den där produkten är något som jag verkligen vill ha och att den där produkten skulle verkligen kunna ge någon nytta åt mig. När man väckt en sådan tanke hos en kund så kommer kunden att vara villig att diskutera och om man då har ett tillräckligt bra erbjudande är det bara genomförande av köpet som återstår.

Det finns olika typer av kunder på marknaden, vissa är så kallade impulsköpare (Mossberg 2011, s. 111). Med impulsköpare menas att man köper något utan vidare eftertanke omedelbart när man får ett behov av en vara. Medan andra kunder funderar en lång tid innan de kommer till beslutet att de ändå sen kommer att köpa produkten i fråga, som de länge velat köpa men bara varit osäker över om de har ett behov av den eller om kvaliteten verkligen är så bra som det sägs i reklamen.

När man marknadsför är det också viktigt att tänka på vem man vill rikta sitt erbjudande emot. Människor är ju så olika och det kan vara bra att man tar i beaktande olika aspekter t.ex. ålder, kön, etnisk bakgrund, det var några exempel som Mossberg nämnde på sid 118 i marknadsföringsboken. Jag fick också en tanke om att det är mycket lättare att marknadsföra en produkt åt kunden ju mera nära en själv produkten man skall köpa är. T.ex. är det svårt att sälja en tennisracket åt en ishockey spelare eftersom racketen inte har någon personlig betydelse för ishockeyspelaren medan en tennisspelare skulle ta emot erbjudandet med öppna händer.

Kundrelationernas roll inom marknadsföringen är även stor. Ett exempel som jag kom att tänka på i Finland angående det är bonussystemen de två största livsmedelkedjorna använder i Finland, S-gruppen använder S-förmånskort och K-kedjan använder K-Plussakort. Med hjälp av sådana här förmånskort kan man lyckas bygga upp kundrelationer och med dessa är det enklare för marknadsföraren att sedan nå ut till kunderna. T.ex. följer alla S-kedjans kunder väldigt noggrant med alla erbjudanden som S-kedjan erbjuder medan de inte alls bryr sig om vad K-kedjan erbjuder, eftersom de enbart anlitar S-kedjan för att de får bättre bonus där, kan de tycka. Därför är det mycket viktigt att bygga upp kundrelationer så att marknadsföringen lättare når ut till alla kunder.

Källförteckning:
Lena Mossberg, Malin Sundström Marknadsföringsboken 2011

Sam Sonntag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar