tisdag 25 februari 2014

Inför träff 11 Sam

Med marknadskommunikation menas hur man inom ett företag kommunicerar med sina olika målgrupper på marknaden (Mossberg & Sundström 2011, 273). Man kan göra detta på flera olika sätt men ett sätt är att man försöker synas i en individs vardag med olika reklamer och att man i vardagen försöker nå ut till sina kunder.

Marknadskommunikation består av två parter, en sändare och en mottagare (Mossberg 2011, 274). Oftast är sändaren företaget och mottagaren konsumenten. Kommunikationen fungerar på det sättet att när sändaren har gett ett budskap så är det sedan mottagaren som tolkar budskapet och agerar sedan på det sätt som han tolkat det. T.ex. om man ser en stor reklambild från H & M så kan det skapa ett behov av att man vill ha ett visst klädesplagg som man sätt och går in i en H & M butik och köper det klädesplagget, då har företaget lyckats med sin kommunikation.

En kommunikationsplan är en plan på vilket sätt som marknadskommunikationen skall förverkligas. När man gör planen inleder man med att dela in marknaden, alltså segmentera marknaden och bestämma vilken målgrupp på marknaden företaget vill nå. Nästa steg är enligt mig det viktigaste när man skall omforma tanken man har till ett budskap som verkligen påverkar människor och på så vis når ut till den målgrupp man valt (Mossberg 2011, 276-277). Om man inte påverkar människorna på något sätt kommer reklamen inte att nå fram så därför måst man på något vis med budskapet visa t.ex. någon känsla som konsumenterna faller för, alltså emotionella budskap (Mossberg 2011, 279). Man kan också nå kunder med rationella budskap, budskap som ser på förnuftet och även moraliska budskap, alltså sådana budskap som får en att göra på ett visst sätt för att något skall göras på rätt sätt (Mossberg 2011, 279-280). T.ex. om ens målgrupp har som moral att tänka på ett visst sätt t.ex. att det är bra att idrotta så skall man i budskapet kanske ta upp vad som händer om man inte idrottar så påverkar det ens moral att köpa något för att man anser att det är så viktigt att idrotta och därför köper man en viss produkt. Då har man med sitt budskap nått kunden och påverkat den.

En central del av kommunikationsplanen är på vilket sätt man når ut till den målgrupp man valt. Det finns tre olika sätt att nå ut till målgruppen, via medier, alltså olika tidskrifter, böcker m.m. där sändaren och mottagaren inte är nära varandra, via massmedier såsom dagstidningar, tv, internet m.m. samt multimedier där dessa båda är inblandade, alltså där texter och ljud samverkar med varandra (Mossberg 2011, 278).

Det är viktigt att man i inledningen av en kommunikationsplan verkligen bestämmer vilken målgrupp man har som mål att nå, eftersom det annars är nästan omöjligt att mäta om man har lyckats med sin marknadskommunikation. När man har valt målgrupp går det att mäta om man nått rätt målgrupp med att fråga den typens individer om de påverkats av marknadskommunikationen som företaget bedrivit (Mossberg 2011, 281). Annars är det svårt att veta om man verkligen nått ut till rätt målgrupp.

Kommunikationsplanens roll inom ett företags marknadsföring är mycket viktig, eftersom det är viktigt för varje företag att nå ut till sina kunder som man segmenterat till sin målgrupp. Det är viktigt för företaget att kunderna verkligen vet vad som är aktuellt inom företaget och det är även viktigt att veta vad företaget har för produkter. Med hjälp av kommunikationsplanen får företaget svar på flera av dessa frågor bl.a. hur bra ens marknadsföring når ut till sin målgrupp och man får även svar på andra frågor som är viktiga för en fungerande organisations verksamhet.


Sam Sonntag

Källförteckning:

Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar