Med marknadskommunikation menas hur man inom ett företag
kommunicerar med sina olika målgrupper på marknaden (Mossberg & Sundström
2011, 273). Man kan göra detta på flera olika sätt men ett sätt är att man
försöker synas i en individs vardag med olika reklamer och att man i vardagen
försöker nå ut till sina kunder.
Marknadskommunikation består av två parter, en sändare och
en mottagare (Mossberg 2011, 274). Oftast är sändaren företaget och mottagaren
konsumenten. Kommunikationen fungerar på det sättet att när sändaren har gett
ett budskap så är det sedan mottagaren som tolkar budskapet och agerar sedan på
det sätt som han tolkat det. T.ex. om man ser en stor reklambild från H & M
så kan det skapa ett behov av att man vill ha ett visst klädesplagg som man
sätt och går in i en H & M butik och köper det klädesplagget, då har
företaget lyckats med sin kommunikation.
En kommunikationsplan är en plan på vilket sätt som
marknadskommunikationen skall förverkligas. När man gör planen inleder man med
att dela in marknaden, alltså segmentera marknaden och bestämma vilken målgrupp
på marknaden företaget vill nå. Nästa steg är enligt mig det viktigaste när man
skall omforma tanken man har till ett budskap som verkligen påverkar människor
och på så vis når ut till den målgrupp man valt (Mossberg 2011, 276-277). Om
man inte påverkar människorna på något sätt kommer reklamen inte att nå fram så
därför måst man på något vis med budskapet visa t.ex. någon känsla som
konsumenterna faller för, alltså emotionella budskap (Mossberg 2011, 279). Man
kan också nå kunder med rationella budskap, budskap som ser på förnuftet och
även moraliska budskap, alltså sådana budskap som får en att göra på ett visst
sätt för att något skall göras på rätt sätt (Mossberg 2011, 279-280). T.ex. om
ens målgrupp har som moral att tänka på ett visst sätt t.ex. att det är bra att
idrotta så skall man i budskapet kanske ta upp vad som händer om man inte
idrottar så påverkar det ens moral att köpa något för att man anser att det är
så viktigt att idrotta och därför köper man en viss produkt. Då har man med
sitt budskap nått kunden och påverkat den.
En central del av kommunikationsplanen är på vilket sätt man
når ut till den målgrupp man valt. Det finns tre olika sätt att nå ut till
målgruppen, via medier, alltså olika tidskrifter, böcker m.m. där sändaren och
mottagaren inte är nära varandra, via massmedier såsom dagstidningar, tv,
internet m.m. samt multimedier där dessa båda är inblandade, alltså där texter
och ljud samverkar med varandra (Mossberg 2011, 278).
Det är viktigt att man i inledningen av en
kommunikationsplan verkligen bestämmer vilken målgrupp man har som mål att nå,
eftersom det annars är nästan omöjligt att mäta om man har lyckats med sin
marknadskommunikation. När man har valt målgrupp går det att mäta om man nått
rätt målgrupp med att fråga den typens individer om de påverkats av
marknadskommunikationen som företaget bedrivit (Mossberg 2011, 281). Annars är
det svårt att veta om man verkligen nått ut till rätt målgrupp.
Kommunikationsplanens roll inom ett företags marknadsföring
är mycket viktig, eftersom det är viktigt för varje företag att nå ut till sina
kunder som man segmenterat till sin målgrupp. Det är viktigt för företaget att
kunderna verkligen vet vad som är aktuellt inom företaget och det är även
viktigt att veta vad företaget har för produkter. Med hjälp av
kommunikationsplanen får företaget svar på flera av dessa frågor bl.a. hur bra
ens marknadsföring når ut till sin målgrupp och man får även svar på andra
frågor som är viktiga för en fungerande organisations verksamhet.
Sam Sonntag
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur
AB, Lund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar