Inför träff 11 Anton
Marknadskommunikation är ett
begrepp som handlar om hur ett företag kommunicerar med sina målgrupper på
marknaden. Det här gör företagen för att få kundernas uppmärksamhet och få dem
att köpa företagets varor eller tjänster (Mossberg & Sundström 2012, 273). Men för att marknadskommunikationen
ska lyckas finns det flera saker som man måste tänka på.
För det första måste man veta
vem man vill nå med sin kommunikation. Det här sker ofta genom att företaget
redan tidigare har segmenterat sin marknad och på det sättet kan de rikta sin
marknadskommunikation till de mest lönsamma kunderna.
Vad man också måste tänka ut
är vilket budskap man vill kommunicera. Det här kan vara knepigt eftersom man
har flera olika sorters kunder att ta hänsyn till, t.ex. stam- och förstagångskunder.
Vad exempelvis dessa två kundgrupper efterfrågar kan skilja sig mycket från
varandra.
Hur man sedan väljer att få
fram sitt budskap är en annan viktig sak att ta ställning till. Olika sorters
reklam når olika mängder människor och kostar olika mycket. Det gäller för
företaget att hitta en balans mellan pris och effektivitet (Mossberg &
Sundström 2012, 277-278). En sak som jag tycker att man inte ska glömma bort är
den gratis reklam som ett företag kan få genom att nöjda kunder pratar gott om
företaget till bekanta, Word-of-mouth (Mossberg & Sundström 2012, 28).
Den del av planeringen som
jag anser vara den viktigaste är utformning av och innehållet i budskapet som
kommuniceras. Här igen ska man komma ihåg att olika målgrupper attraheras av
olika budskap. Om man med sin reklam lyckas skapa ett behov hos kunden tycker
jag att man har lyckats bra eftersom det är sannolikt att kunden då kommer att
köpa företagets produkter för att uppfylla det behov som har skapats hos honom
eller henne.
När man har gjort sina
kommunikationsinsatser vill man veta hurdan effekt de har haft. Genom att göra
uppföljningar kan man få reda på om metoderna fungerade eller om man behöver
pröva något nytt nästa gång. Vad man också bör tänka på när man ska kommunicera
med marknaden är att det finns flera lagar som man måste ta hänsyn till. För
att undvika att företaget i sin marknadskommunikation bryter mot någon lag
brukar man vanligtvis ta fram en s.k. kommunikationsplan. Kommunikationsplanen
är en plan över hur marknadskommunikationen ska gå till i vilken alla de
frågeställningar som jag har behandlat ovan ingår. Ett annat syfte med
kommunikationsplanen är att få in ett långsiktigt perspektiv på sin marknadskommunikation
(Mossberg & Sundström 2012, 279-282).
Anton Axberg
Källförteckning: Mossberg,
Lena & Sundström, Malin (2012) Marknadsföringsboken
Studentlitteratur AB, Lund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar