måndag 24 februari 2014


Inför träff 11 Anton

Marknadskommunikation är ett begrepp som handlar om hur ett företag kommunicerar med sina målgrupper på marknaden. Det här gör företagen för att få kundernas uppmärksamhet och få dem att köpa företagets varor eller tjänster (Mossberg & Sundström 2012, 273). Men för att marknadskommunikationen ska lyckas finns det flera saker som man måste tänka på.

För det första måste man veta vem man vill nå med sin kommunikation. Det här sker ofta genom att företaget redan tidigare har segmenterat sin marknad och på det sättet kan de rikta sin marknadskommunikation till de mest lönsamma kunderna.
Vad man också måste tänka ut är vilket budskap man vill kommunicera. Det här kan vara knepigt eftersom man har flera olika sorters kunder att ta hänsyn till, t.ex. stam- och förstagångskunder. Vad exempelvis dessa två kundgrupper efterfrågar kan skilja sig mycket från varandra.

Hur man sedan väljer att få fram sitt budskap är en annan viktig sak att ta ställning till. Olika sorters reklam når olika mängder människor och kostar olika mycket. Det gäller för företaget att hitta en balans mellan pris och effektivitet (Mossberg & Sundström 2012, 277-278). En sak som jag tycker att man inte ska glömma bort är den gratis reklam som ett företag kan få genom att nöjda kunder pratar gott om företaget till bekanta, Word-of-mouth (Mossberg & Sundström 2012, 28).

Den del av planeringen som jag anser vara den viktigaste är utformning av och innehållet i budskapet som kommuniceras. Här igen ska man komma ihåg att olika målgrupper attraheras av olika budskap. Om man med sin reklam lyckas skapa ett behov hos kunden tycker jag att man har lyckats bra eftersom det är sannolikt att kunden då kommer att köpa företagets produkter för att uppfylla det behov som har skapats hos honom eller henne.

När man har gjort sina kommunikationsinsatser vill man veta hurdan effekt de har haft. Genom att göra uppföljningar kan man få reda på om metoderna fungerade eller om man behöver pröva något nytt nästa gång. Vad man också bör tänka på när man ska kommunicera med marknaden är att det finns flera lagar som man måste ta hänsyn till. För att undvika att företaget i sin marknadskommunikation bryter mot någon lag brukar man vanligtvis ta fram en s.k. kommunikationsplan. Kommunikationsplanen är en plan över hur marknadskommunikationen ska gå till i vilken alla de frågeställningar som jag har behandlat ovan ingår. Ett annat syfte med kommunikationsplanen är att få in ett långsiktigt perspektiv på sin marknadskommunikation (Mossberg & Sundström 2012, 279-282).



Anton Axberg


Källförteckning: Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2012) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar