onsdag 5 februari 2014

inför träff 5 (komp.) Fia

I boken ”Principles of Marketing” (Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong, 2005, 58-60) berättas om olika marknadsföringsmodeller.Jag valde att reflektera kring SWOT-modellen. SWOT-modellen står för: Strenghts, Weaknesses, Opportunities och Threats (svenska: Styrkor, Svagheter, Möjligheter samt Risker/Hot) (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 58).

Enkelt sagt är SWOT-modellen en slags kartläggning av företagens svagheter och styrkor. Dessutom kartlägger den olika möjligheter och hot som kan komma från omvärlden. Vartenda företag måste skapa sin egen SWOT-analys av sina egna egenskape(Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 58). 


Enligt Myrin-Wallenberg (2010) SWOT-analysen är ett väldigt bra sätt att analysera företagens marknadsföring. Genom att veta företagens starka och svaga sidor kan markandsförig, omgivning osv. förbättras. Frågor som till exempel: hur kan företaget utnyttja dess styrkor för att förbättra olika verksamheten, hur man kan minska företagens svagheter, och hur skall man bemöta olika hot eller risker som företagen har identifierats, hjälper företaget att bli bättre och lönsammare i framtiden.)


Som sagt, genom att skapa en SWOT modell/analys kan företaget utveckla sin verksamhet.Enligt Myrin-Wallenberg är resultatet av SWOT-modellen skall leda till en handlingsplan som företaget kan senare använda sig i skapandet av en bättre affärsutveckling. Utifrån de handlingsalternativen som företaget har skapat genom att minska svagheter, förstärka styrkor, ta vara på möjligheter samt anpassa sig till de hot som kan finnas, kan företaget då skapa en handlingsplan som hjälper företaget att utvecklas.

Källförteckning:



Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005)  ”Principles of Marketing” (Fourth European Edition) Pearsons Education

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar