Utifrån marknadsföringsboken introduktionskapitel blev bilden över vad marknadsföring egentligen innebär klarare. Sådär ur ett vardagligt synsätt kanske man kan tro att marknadsföring bara är reklam. Men det är fråga om så mycket mer än det (Mossberg & Sundström 2011, 20). De tog upp att ett typiskt svar av en marknadschef på vad marknadsföring egentligen är skulle vara mera i stilen att ”Det handlar om hela kedjan från produkt, såväl fysisk som icke fysisk, till kommunikation och konsumtion”. En annan tanke som väcktes då man läste introduktionskapitlet (Mossberg & Sundström 2011, 21) var att i de flesta ämnen tittar man blint på teorier medan det inom marknadsföringen är mera praktiskt tänkande och man ser mera på vad som sker i verkligheten än vad teorin säger. Marknaden är så otroligt stor så det är viktigt att förstå kunder ur ett mera praktiskt perspektiv (Mossberg & Sundström 2011, 20).
Det som jag personligen tycker är viktigast inom marknadsföring är att skaffa kunder och att kunna behålla dem så konkurrenterna inte går förbi dig och tar över dina kunder (Mossberg & Sundström 2011, 21). T.ex. inom abonnemang branschen i Finland är marknadsföringens del väldigt stor. Konkurrensen är hård och det gäller att hålla kvar alla sina kunder innan konkurrenten kommer med ett bättre erbjudande och med hjälp av marknadsföring lockar över kunden till sig.
Ett intressant begrepp inom marknadsföring enligt mig är 4P modellen (Mossberg & Sundström 2011, 32) som består av produkt, plats, pris och påverkan. 4P marknadsföringsmixen sammanfattar bra vad marknadsföring går ut på. Mossberg och Sundström tog även upp på sid 33 i marknadsföringsboken att 4P modellen är lite föråldrad och den uppkom på -60 talet, men än idag spelar modellen en mycket stor roll inom marknadsföringen.
Ett annat intressant begrepp inom marknadsföringen är kundvärde (Mossberg & Sundström 2011, 26). I marknadsföringsboken av Mossberg och Sundström skriver de på sid 27 att kunden alltid köper en produkt från det stället där kunden upplever sig få största möjliga värdet ut ur köpet. Det är alltså frågan om att göra kunden nöjd och uppfylla deras behov. Det är intressant att se hur företag reagerar för att öka på kundvärdet och hur de gör för att locka till sig kunder och hur lågt ner i pris företagen är villiga att gå för att öka på sitt kundvärde.
Kundtillfredställelse (Mossberg & Sundström 2011, 27) är även ett intressant begrepp inom marknadsföring, när är en kund nöjd? Kan en kund bli nöjd eller vill kunden alltid bara ha mer och mer? Det går att spekulera om det hur mycket som helst. Kundtillfredsställelse är när ”någon får det som utlovats, i rätt tid och rätt utförande” (Mossberg & Sundström 2011, 27). Så skulle en försäljare kanske nämna det medan en konsument kanske istället skulle sätta mera värde på hur den har blivit bemött av personalen och hur stämningen vid köpet var. Kundtillfredsställelse kan även beskrivas som en kunds uppfattning om erbjudandet är bra eller dåligt (Mossberg & Sundström 2011, 28). Anser kunden att erbjudandet är bra blir kunden tillfredsställd. Detta begrepp är också intressant då vi inte egentligen vet när en kund är riktigt nöjd när det är så personligt. Man kan inte glädja alla men det gäller för företaget att alltid göra sitt bästa för att glädja så många som möjligt.
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin Marknadsföringsboken 2011 Studentlitteratur Ab
Sam Sonntag
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin Marknadsföringsboken 2011 Studentlitteratur Ab
Sam Sonntag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar