I boken ”Principles
of marketing” (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong, 2005, 31) berättas vidare om
begreppen segmentering, differentiering och positionering. Efter att ha läst om
de här begreppen vet jag att hur viktigt Target marketing-processen egentligen
är i marknadsföringen. Faktum är ju att marknaden är väldigt omfattande, så segmentering
verkligen behövs för att företaget kan i framtiden nå bra resultat och vinst.
Enligt Kotler betyder
market segmentering att separera kundgrupper som har olika behov, beteende
eller karaktär som kan behöva olika produkter eller marketing mix. Enkelt sagt
delas marknaden ut i mindre delar dvs. segment. Segmenten består oftast av
individer som har något gemensamt till exempel ålder, kön, intressen osv. (Kotler, Wong, Saunders, Armstoring 2005, 31).
Ett bra exempel som jag kom på är när unga män och pojkar tycker oftast om
fotboll, så därför tillverkar ett sportföretag, till exempel Nike, fotbollskor i
första hand till pojkar och unga män.
Företag väljer marknadssegmenten
och sedan planerar de strategier för att på det lönsammaste sättet kunna
betjäna gruppen. Denna process innefattar alla de här begreppen, det vill säga segmentering,
differentiering och positionering. (Kotler,
Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31).
Differentiering menar
den process där man överväger alla segment och sedan väljs en eller mera av
dem. En organisation överväger segmentens styrkor och funderar på hur många segment
den kan betjäna effektivt. Enligt
författarna kan ett företag skilja sig gentemot sina konkurrenter med hjälp av
följande: personal, produkt, service, image och kanal (för distribution). (Kotler, Wong, Saunders, Armstoring 2005, 31). Faktum är att jag har nog alltid
vetat vad de här begreppen innebär på något allmän nivå, men nu förstår jag att
tillsammans skapar de ett större sammanhang.
Därtill positionering
betyder enligt boken att hur en produkt önskas bli uppfattad av marknaden.
Dessutom betyder det att hur en produkt kan bli associerad av marknaden, alltså
kunderna. Faktum är att positionering styr köp beteendet. Om produkten som
kunden köper, fast en leksak, är likadan som en annan leksak på marknaden, har
kunden inte en orsak att köpa just denna leksak. I denna situation kan
positionering kunna lösa problemet. (Kotler,
Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31).
De här tre begrepp
som jag har läst om är alla nämligen grundbegrepp inom marknadsföringen. Det är
verkligen viktigt att kunna de här begreppen.
Fia Parkkonen
Källförteckning:
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) ”Principles of marketing” (Fourth European Edition) Pearsons Education
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar