Det är otroligt viktigt att tänka på vilket budskap man vill få fram och vad målet med kommunikationsplanen är. Olika företag har olika kärnverksamheter och således behövs flera olika typer av kommunikationsplaner för att nå respektives mål (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 730). I boken "principles of marketing" betonar man vikten av att välja en målgrupp för kommunikationsplanen. Målgruppen kan se ut på många olika sätt och kan exempelvis vara grupper, individer eller den stora allmänheten. Det viktigaste är man i bakhuvudet har en viss målgrupp så man letar kan utforma en lyckad kommunikationsplan. När målgruppen är vald är det viktigt att förstå hur just den målgruppen fungerar och hur man vill och kan påverka gruppen på det sätt man själv önskar.
I de flesta fall av kommunikationsplaner så finns det ett mål hos den som gör upp planen. I många fall kan det vara försäljning av en tjänst eller vara. Då vill man med hjälp av kommunikationsplanen väcka ett intresse hos målgruppen man valt. Kotler m.fl (2005, 730) tar upp sex olika processer som sker hos målgruppen med en lyckad kommunikationsplan. "Awareness->Knowledge->Liking->Preference->Conviction->Purchase". Tycker orden är väldigt beskrivande för processen som man ibland kan se hos olika typer av kunder. För att kort beskriva processerna kan jag ta företaget Ford som exempel. Att göra folk medvetna om den första bilen går under första delen i processen, att sedan informera om dess funktion och möjlighet var nästa steg. Det är väldigt viktigt att publiken man vill nå tycker om produkten man säljer, där kommer "Liking" in i bilden och med hjälp av information från de två första processerna skall publiken börja gilla produkten. I Fords fall var "preference" processen väldigt enkel eftersom de inte fanns konkurrenter och de inte behövde skilja sig från andra företag när de lanserade den första bilen. Nästa steg handlar om att övertyga kunden "Conviction", det är en kritisk del och väldigt viktigt i processen för att det skall vara en lyckad kommunikation. Många gånger lyckas företag övertyga i de 3-4 första delområdena, men misslyckas i övertyga konsumenten. Lyckas man med processen "Conviction", leder det allt som oftast till ett köp. Hela processen bygger på att företaget genom sin kommunikationsplan skapat ett behov hos den andra parten som leder till en handling.
När jag läser om kommunikation förvånas jag lite över hur viktigt det är hur man säger någonting och inte bara vad man säger. Det handlar igen om att differentiera sig från sina konkurrenter och göra något som syns, ofta syns saker bättre som är unika. Kreativitet kan jag konstatera att underlättar mycket för att åstadkomma en bra kommunikationsplan. När jag ser till mig själv så kan det ibland helt styra mitt köpbeslutet, människor agerar enligt information som ges dem och jag tycker att vikten av en bra kommunikationsplan kan vara skillnaden mellan misslyckande och framgång. I takt med att människor får tillgång till allt mer information kommer kraven och vikten ytterligare att höjas vilket man redan kan lägga märke till, företag som lyckas idag har nästan alla utan undantag en fungerande kommunikationsplan.
Källförteckning:
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005)Principles of Marketing (Fourth Europen Edition) Pearson Education Limited
-Robert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar