onsdag 12 februari 2014

INFÖR TRÄFF 8

Rent generellt kan man säga att områden som segmentering, differentiering, positionering och target marketing blir allt viktigare i takt med att vårt samhälle förändras. Kunderna ställer ständigt högre krav på företagen och det krävs allt mer av företagens marknadsföring för att locka kunder, eftersom konkurrensen är stor och information om det mesta är lätt tillgängligt. För att klara sig i dagens samhälle som företag är det därför A och O att man har koll på dessa fyra områden.

Segmentering:
Handlar om att dela upp marknaden i olika delar, olika kundgrupper uppstår. Som de flesta vet är det väldigt svårt att uppfylla alla människor krav, därför kan man genom segmentering rikta in sig på den kundgrupp man kan bäst eller som intresserar mest. Genom att segmentering blir det lättare att koncentrera sig på uppgift när man vet vem man riktar sig till. Många klädföretag har exempelvis valt att rikta in sig på en specifik kundgrupp och åldersgrupp för att underlätta och göra sin egen marknadsföring tydlig. Carlings är ett bra exempel på klädkedja som valt att rikta in sig på yngre konsumenter med en lite mer unik stil. "Market segmentation—Dividing a market into distinct groups of buyers with different needs, characteristics or behaviour, who might require separate products or marketing mixes." Kotler, Wong, Saunders & Armstrong (2005, 391)

Differentiering:
Går ut på att göra något nytt eller unikt, att ändra på någonting eller göra något på ett annorlunda sätt. Differentiering är viktig inom marknadsföringen eftersom man vill höja sin försäljning genom att differentiera sig gentemot sina konkurrenter. Om man lyckas väl med differentiering kan man oftast ta ut ett högre pris på en produkt. Apple har lyckats väl på denna punkt, företaget är det enda som tillverkar Mac datorer medan det finns många aktörer på PC marknaden, att man även tillverkar Air och Pro modeller är också ett sätt att differentiera sig för olika kunders behov. Kotler m.fl. (2005, 419) belyser i boken "Principles of marketing" att differentiering handlar om en strategi som går ut på att nå ut till många olika kund segment med lämpliga alternativ. Exempelvis försöker biltillverkare genom att tillverka många olika typer av modeller uppfylla så många olika kunders behov som möjligt.

Positionering:
Handlar om hur företaget vill att produkten skall upplevas, påverkar i stor grad senare kundens köpbeteende. De flesta håller med om att vi ibland köper produkter för att vi upplever företaget eller produkten på ett visst sätt. Det finns saker som har ett väldigt exklusivt rykte och därför attraherar konsumenter. Det är väldigt viktigt att företaget har koll på hur deras positionering ser ut så de kan påverka positioneringen i rätt riktning. Detta använder sig många klocktillverkare av, de förmedlar inte enbart en klocka utan den "rätta" klockan kan säga så mycket mer om en person.

Target Marketing:
"Target marketing is the decision to identify the different groups that make up a market
and to develop products and marketing mixes for selected target markets." Kotler m.fl. (2005, 447)
När man gör en target marketing försöker man helt enkelt hitta en marknad för en viss produkt eller tjänst, ta reda på vilka de potentiella kunderna är hör även hit. Target Marketing hör till en av de första sakerna man bör tänka på innan man startar ett företag. 


Källförteckning: 

Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) Principles of marketing (Fourth European Edition) Pearson Education Limited

-Robert 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar