lördag 15 februari 2014

Blogginlägg (16.2)

Som vi tidigare har konstaterat är Seacret ett företag som verkar inom skönhetsbranschen. Företaget är dock olikt andra företag inom branschen eftersom de är specialiserade på att sälja produkter som innehåller mineraler från Döda havet. I det här blogginlägget analyserar vi Seacret med hjälp av affärsmodellkanvasen. En analys med hjälp av affärsmodellkanvasen främjar företagets marknadsföring genom att låta företagets ledning klart och tydligt se företagets verksamhet framför sina egna ögon, vilket i sin tur kan hjälpa dem att se marknadsföringsbehovet från nya synvinklar.

Företagets nyckelaktiviteter (eng. key activities) är försäljning och produktion av en bra produkt. Dessutom erbjuder Seacret spabehandlingar som bisyssla. Genom att erbjuda spabehandlingar och sälja produkterna man använder kan man få ett gott rykte bland kunderna, och på så sätt marknadsföras genom word-of-mouth. Detta kan påverka företagets försäljning antingen på ett positivt eller på ett negativt sätt, beroende på om man lyckas eller inte.
Som sagt är företaget specialiserat på att tillverka produkter som innehåller mineraler från döda havet. Detta kan sägas vara en av företagets nyckelresurser (eng. key resources).

Skönhetsbranschen är väldigt omfattande och populär nuförtiden. Faktum är att företaget har en undantagsmässig fördel inom branschen, eftersom företaget nämligen är det enda stora och välkända företag som säljer produkter som innehåller mineraler från Döda havet. Genom att betona denna faktor i företagets marknadsföring, kan företaget otroligt bra kunna skilja sig, eller differentiera sig, från de andra inom marknaden på ett framgångsrikt sätt.
Därtill kan en av Seacrets nyckelresurser påstås vara personalens, alltså kosmetologernas, kunnande samt deras resultatrika försäljning av produkter. Personalen är specialiserad på direkt marknadsföring och detta kan sägas vara en av företagets största styrkor vad gäller dess marknadsföring.


Seacrets nätverk (eng. channels) är vad vi förstår inte så omfattande som de flesta andra aktörer inom skönhetsbranschen. Företaget satsar mest på sina fysiska butiker där de utnyttjar direkt marknadsföring mellan försäljare och potentiell kund för att sälja sina produkter. Word-of-mouth är som tidigare nämnt deras nyckelord till framgång. De har egentligen inga andra affärspartners då de själv utvinner mineraler från Döda havet* och på så vis sedan tillverkar sina egna produkter. Seacret lägger mycket tid på att planera en produkt som de kommer att sälja. Då vi gjorde företagsbesöket sade försäljarna som vi intervjuade att de lägger ner åtminstone ett års tid på att planera en produkt, innan produkten släpps till försäljning i butikerna. Vi utgår således från att Seacrets kostnadsstruktur (eng. cost structure) ser ut som så att den största delen av utgifterna härrör sig från forskning och produktutveckling. Även transportkostnader ser vi som en större utgiftspost. Förutom att Seacret har fysiska butiker kan man även köpa deras produkter via deras e-handel som man finner på deras nätsida (Seacret Spa LLC, 2014).  

Seacrets intäkter (eng. revenue streams) som gör att företagets verksamhet går med vinst är försäljningen av de dyra produkter som, vad vi förstår, tillverkas relativt billigt, men som sedan har ett högre pris på butikshyllan. Seacrets produkter har ett högt förädlingsvärde som gör att de kan ha de höga marginaler som skapar det höga priset. Men det är helt klart att det är försäljningen av dessa dyra produkter som håller verksamheten igång. Sedan har de även billigare produkter, men de produkterna bringar inte in särskilt mycket pengar till företaget, utan är mera till för att locka kunderna till sig. Det är ganska mycket psykologi inblandat då man sätter ihop en produktkollektion; man bör vid sidan av de dyra varorna sälja även billigare produkter, för att kunden inte skall få uppfattningen att företaget bara säljer dyra produkter. Sammanfattningsvis kan man alltså säga att Seacret har både så kallade "flaggskeppsprodukter" med högt pris och stora marginaler samt "lockbetesvaror" med lågt pris och relativt låg marginal. Lockbetesvarorna lockar kunden till butiken men det är flaggskeppsprodukterna som gör att Seacret tjänar pengar.

Seacret använder sig inte av någon one-to-many marknadsföring, d.v.s. de försöker inte få ut samma budskap till många potentiella kunder med hjälp av till exempel reklamannonser i tidningar (Mossberg & Sundström 2011, 17-18), utan genom att aktiva försäljare i butikerna bland annat låter kunderna prova produkter och ger dem personlig service vill Seacret skapa personliga och starka relationer (eng. relationships) till sina kunder. Deras marknadsföring baserar sig alltså till stor del på positiv word-of-mouth och skapandet och upprätthållandet av goda kundrelationer blir därför väldigt viktigt. De har lyckats ganska bra med att skapa bra relationer till sina kunder, för de har fått många stamkunder samtidigt som deras verksamhet har vuxit hela tiden sedan starten.   


Seacret har inte någon tydlig segmentering (eng. segments). De riktar sig inte till någon speciell målgrupp och säger sig ha kunder i alla åldrar och av båda könen, men vissa kundgrupper är ändå större än andra. Deras största och viktigaste kundgrupp är medelålders kvinnor. De är sådana som känner att de har råd att köpa Seacrets relativt dyra produkter och ofta brukar personer ur den här gruppen, stereotypiskt sett, vara intresserade av skönhetsprodukter.

Seacrets kundlöften (eng. value proposition) är främst att företaget strävar efter att sälja produkter som lämpar sig för alla olika typer av kunder. Individer som tidigare haft problem med olika skönhetsprodukter skall kunna använda sig av Seacrets produkter. Det här innebär att Seacrets produkter är relativt lätt marknadsförda och de som köper förblir ofta lojala kunder. Samtidigt som det är lätt att marknadsföra en produkt som passar alla, är det väldigt svårt att verkligen hålla vad man "lovar" och det kan ses som ett problem vid marknadsföring av "felfria" produkter. I Seacrets fall har kundlöftena gett en rättvis bild av företagets produkter och på så sätt även underlättat marknadsföringen av deras produkter. 


*: Vi har inga bevis på detta antagande, men vi utgår från detta då vi inte hittat något som tyder på att så inte skulle vara fallet. Försäljarna som vi intervjuade visste inte.

Fotnot: Delar av affärsmodellkanvasen (key partners) har vi inte använt och andra är bristfälliga, då vi inte har den information om företaget som krävs för att göra dessa analyser.

Källförteckning:
  • iSquad (2014) Seacret (Prezi-presentation) URL: http://prezi.com/nnggc5kn6ipc/seacret/ (Läst 15.2.21014)
  • Seacret Spa LLC (2014) URL: http://www.seacretspa.com (Läst 16.2.2014)
  • Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund
  • Affärsmodellkanvasen och dess engelska uttryck (som i texten har markerats med kursiv stil) baseras på hand-outen som vi fick under lektionen den 13.2.2014.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar