måndag 10 februari 2014

Inför träff 8

Segmentering, differentiering, positionering och target marketing är väldigt viktiga områden i ett företags verksamhet idag. Det är viktigt för företag att satsa på alla dessa 4 områden för att företaget skall vara unik på något sätt och inte vara precis likadan som ens konkurrenter. Man måste kunna ha ett speciellt mål och veta vad man vill satsa på och helst skulle det målet skilja sig lite från vad ens konkurrenters mål.

Segmentering är något man gör för att dela in marknadens alla kunder i olika grupper för att det sedan skall vara lättare för företaget att se vad det finns för olika grupper på marknaden och sedan utifrån det besluta vilken målgrupp man skall inrikta sig på (Mossberg 2011, 195). Detta är en viktig del eftersom, om man inte skulle göra det här skulle företaget inrikta sig på att sälja sina produkter till hela jordens befolkning och det skulle vara svårt att marknadsföra sin verksamhet till så många individer. Detta system sparar även på företagets resurser då man inte behöver marknadsföra sig till sådana som inte bryr sig om vad man säljer (Mossberg 2011, 196). När företaget gjort en segmentering är det enkelt att se vad företaget själv anser att dess kundgrupp är.

Det finns fyra stycken olika huvudsakliga segmenteringsvariabler som alla består av flera olika undergrupper. Dessa fyra är geografiska (land, världsdel, stad m.m.), Demografiska (ålder, kön, inkomst m.m.), beteendemässiga (köpmängd, köpfrekvens m.m.) och psykologiska ((socialklass, livsstil m.m.) Mossberg 2011, 198). Utifrån dessa är det sedan lätt att se var geografiskt sätt företaget planerat att huvudsakligen sälja sina produkter och till vem företaget planerat sälja produkterna, hur ofta och hur mycket man tänkt sälja, samt även hurdana individer man har tänkt skall köpa produkterna. En sak som jag tyckte var mycket intressant som även Mossberg och Sundström tog upp i marknadsföringsboken (2011) på sid 202 är att hur olika segmenteringen i vissa branscher är idag. T.ex. kan i dagens läge dotter, mamma och mormor alla använda samma rock alltså kan de alla vara under samma segment medan ett sådant scenario skulle ha varit omöjligt för ett decennium sedan.

Differentiering är något som företag gör för att skilja sig från sina konkurrenter. Man kan satsa på en odifferentierbar marknadsföringsstrategi. Med det menas att ens potentiella kunder är precis alla kunder som finns på marknaden (Mossberg 2011, 209). De som satsar på en sådan marknadsföring är mest sådana som tillverkar produkter som alla människor behöver dagligen såsom t.ex. toalettpapper eller diskmedel. Har man en differentierad marknadsföringsstrategi betyder det att man vet vilken kundgrupp som passar ens verksamhet bäst och satsar på att marknadsföra ens produkter till det segmentet (Mossberg 2011, 210). Man marknadsför till dem eftersom man vet att de segmenten är mera lönsamma än resten av segmenten. Ytterligare en marknadsföringsstrategi som finns är koncentrerad marknadsföringsstrategi som går ut på att man satsar enbart på ett segment framom alla andra (Mossberg 2011, 211).

Positionering är något som går ut på att man själv är medveten vad kunderna har för bild av ens verksamhet och var man ligger jämfört med konkurrenterna ur en kunds synvinkel (Mossberg 2011, 211). Det som man började tänka på då man läste om positionering var hur viktigt det är för företaget att veta vad kunderna tänker om en, för att man utöver det skall veta hur högt man skall lägga priset på en vara, för att kunden ändå skall köpa produkten. Mossberg och Sundström tog upp en mycket intressant sak i marknadsföringsboken (2011) på sid 213 angående en positioneringsstrategi med att man i kundens huvud skall försöka psykologiskt få en bild av att ens produkt är bättre än konkurrenternas. En strategi kan då vara att man lagar en nästan identisk produkt som konkurrenten, men det som skiljer är att man säljer varan till ett billigare pris och det kommer att leda till att kunden får en positivare bild av ditt företag.

Target marketing är en viktig del av ett företags verksamhet och marknadsföringen. Det är viktigt eftersom det är här som man bestämmer målgrupperna och hur marknadsföringen skall göras för att man skall få kunderna att komma till en. Detta görs så att man skall se vilket segment som verkar mest lönsamt och sedan väger man kostnaderna för detta segment mot intäkterna för segmentet (Mossberg 2011, 2008).  Det man enligt mig gör vid target marketing är att man identifierar den typiska kunden och utifrån det är det sedan lättare att marknadsföra, då man vet till vem man skall marknadsföra. Det är mest med hjälp av den här typen av marknadsföring som gör att mindre företag har en chans att klara sig mot större företag, eftersom de mindre företagen nischar sig till någon specifik marknad. T.ex. inom dator branschen för små företag kan jag tänka mig att denna typ av marknadsföring är vanlig, då de små företagen omöjligt kan konkurrera mot företag med en större omsättning. Små företag kan istället nischa sig till att t.ex. hjälpa äldre personer med dator problem och göra så att äldre människor känner sig mycket välkomna och att de äldre personerna alltid kommer till ditt företag då de har några problem. Äldre personer värderar alltid en mycket god service och är kanske redo att betala ett lite dyrare pris istället och på så sätt kan man konkurrera med ett större företag om kunderna.


Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund


-Sam Sonntag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar