Segmentering, differentiering, positionering och target
marketing är väldigt viktiga områden i ett företags verksamhet idag. Det är
viktigt för företag att satsa på alla dessa 4 områden för att företaget skall
vara unik på något sätt och inte vara precis likadan som ens konkurrenter. Man
måste kunna ha ett speciellt mål och veta vad man vill satsa på och helst
skulle det målet skilja sig lite från vad ens konkurrenters mål.
Segmentering är något man gör för att dela in marknadens
alla kunder i olika grupper för att det sedan skall vara lättare för företaget
att se vad det finns för olika grupper på marknaden och sedan utifrån det
besluta vilken målgrupp man skall inrikta sig på (Mossberg 2011, 195). Detta är
en viktig del eftersom, om man inte skulle göra det här skulle företaget
inrikta sig på att sälja sina produkter till hela jordens befolkning och det
skulle vara svårt att marknadsföra sin verksamhet till så många individer.
Detta system sparar även på företagets resurser då man inte behöver
marknadsföra sig till sådana som inte bryr sig om vad man säljer (Mossberg
2011, 196). När företaget gjort en segmentering är det enkelt att se vad
företaget själv anser att dess kundgrupp är.
Det finns fyra stycken olika huvudsakliga
segmenteringsvariabler som alla består av flera olika undergrupper. Dessa fyra
är geografiska (land, världsdel, stad m.m.), Demografiska (ålder, kön, inkomst
m.m.), beteendemässiga (köpmängd, köpfrekvens m.m.) och psykologiska
((socialklass, livsstil m.m.) Mossberg 2011, 198). Utifrån dessa är det sedan
lätt att se var geografiskt sätt företaget planerat att huvudsakligen sälja
sina produkter och till vem företaget planerat sälja produkterna, hur ofta och
hur mycket man tänkt sälja, samt även hurdana individer man har tänkt skall
köpa produkterna. En sak som jag tyckte var mycket intressant som även Mossberg
och Sundström tog upp i marknadsföringsboken (2011) på sid 202 är att hur olika
segmenteringen i vissa branscher är idag. T.ex. kan i dagens läge dotter, mamma
och mormor alla använda samma rock alltså kan de alla vara under samma segment medan
ett sådant scenario skulle ha varit omöjligt för ett decennium sedan.
Differentiering är något som företag gör för att skilja sig
från sina konkurrenter. Man kan satsa på en odifferentierbar
marknadsföringsstrategi. Med det menas att ens potentiella kunder är precis
alla kunder som finns på marknaden (Mossberg 2011, 209). De som satsar på en
sådan marknadsföring är mest sådana som tillverkar produkter som alla människor
behöver dagligen såsom t.ex. toalettpapper eller diskmedel. Har man en
differentierad marknadsföringsstrategi betyder det att man vet vilken kundgrupp
som passar ens verksamhet bäst och satsar på att marknadsföra ens produkter
till det segmentet (Mossberg 2011, 210). Man marknadsför till dem eftersom man
vet att de segmenten är mera lönsamma än resten av segmenten. Ytterligare en
marknadsföringsstrategi som finns är koncentrerad marknadsföringsstrategi som
går ut på att man satsar enbart på ett segment framom alla andra (Mossberg
2011, 211).
Positionering är något som går ut på att man själv är
medveten vad kunderna har för bild av ens verksamhet och var man ligger jämfört
med konkurrenterna ur en kunds synvinkel (Mossberg 2011, 211). Det som man
började tänka på då man läste om positionering var hur viktigt det är för
företaget att veta vad kunderna tänker om en, för att man utöver det skall veta
hur högt man skall lägga priset på en vara, för att kunden ändå skall köpa
produkten. Mossberg och Sundström tog upp en mycket intressant sak i
marknadsföringsboken (2011) på sid 213 angående en positioneringsstrategi med
att man i kundens huvud skall försöka psykologiskt få en bild av att ens
produkt är bättre än konkurrenternas. En strategi kan då vara att man lagar en
nästan identisk produkt som konkurrenten, men det som skiljer är att man säljer
varan till ett billigare pris och det kommer att leda till att kunden får en
positivare bild av ditt företag.
Target marketing är en viktig del av ett företags verksamhet
och marknadsföringen. Det är viktigt eftersom det är här som man bestämmer målgrupperna
och hur marknadsföringen skall göras för att man skall få kunderna att komma
till en. Detta görs så att man skall se vilket segment som verkar mest lönsamt
och sedan väger man kostnaderna för detta segment mot intäkterna för segmentet
(Mossberg 2011, 2008). Det man enligt
mig gör vid target marketing är att man identifierar den typiska kunden och
utifrån det är det sedan lättare att marknadsföra, då man vet till vem man
skall marknadsföra. Det är mest med hjälp av den här typen av marknadsföring som
gör att mindre företag har en chans att klara sig mot större företag, eftersom
de mindre företagen nischar sig till någon specifik marknad. T.ex. inom dator
branschen för små företag kan jag tänka mig att denna typ av marknadsföring är
vanlig, då de små företagen omöjligt kan konkurrera mot företag med en större
omsättning. Små företag kan istället nischa sig till att t.ex. hjälpa äldre
personer med dator problem och göra så att äldre människor känner sig mycket
välkomna och att de äldre personerna alltid kommer till ditt företag då de har
några problem. Äldre personer värderar alltid en mycket god service och är
kanske redo att betala ett lite dyrare pris istället och på så sätt kan man
konkurrera med ett större företag om kunderna.
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken
Studentlitteratur AB, Lund
-Sam Sonntag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar