onsdag 12 februari 2014

inför träff 8

I boken ”Principles of marketing” (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31) berättas vidare om begreppen segmentering, differentiering och positionering. Efter att ha läst om de här begreppen vet jag att hur viktigt Target marketing-processen egentligen är i marknadsföringen. Faktum är ju att marknaden är väldigt omfattande, så segmentering verkligen behövs för att företaget kan i framtiden nå bra resultat och vinst. 

Enligt Kotler betyder market segmentering att separera kundgrupper som har olika behov, beteende eller karaktär som kan behöva olika produkter eller marketing mix. Enkelt sagt delas marknaden ut i mindre delar dvs. segment. Segmenten består oftast av individer som har något gemensamt till exempel ålder, kön, intressen osv. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,31). Ett bra exempel som jag kom på är när unga män och pojkar tycker oftast om fotboll, så därför tillverkar ett sportföretag, till exempel Nike, fotbollskor i första hand till pojkar och unga män.Företag väljer marknadssegmenten och sedan planerar de strategier för att på det lönsammaste sättet kunna betjäna gruppen. Denna process innefattar alla de här begreppen, det vill säga segmentering, differentiering och positionering. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,31).


 Differentiering menar den process där man överväger alla segment och sedan väljs en eller mera av dem. En organisation överväger segmentens styrkor och funderar på hur många segment den kan betjäna effektivt.  Enligt författarna kan ett företag skilja sig gentemot sina konkurrenter med hjälp av följande: personal, produkt, service, image och kanal (för distribution). (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 
31). Faktum är att jag har nog alltid vetat vad de här begreppen innebär på något allmän nivå, men nu förstår jag att tillsammans skapar de ett större sammanhang.


Därtill positionering betyder enligt boken att hur en produkt önskas bli uppfattad av marknaden. Dessutom betyder det att hur en produkt kan bli associerad av marknaden, alltså kunderna. Faktum är att positionering styr köp beteendet. Om produkten som kunden köper, fast en leksak, är likadan som en annan leksak på marknaden, har kunden inte en orsak att köpa just denna leksak. I denna situation kan positionering kunna lösa problemet. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31).
De här tre begrepp som jag har läst om är alla nämligen grundbegrepp inom marknadsföringen. Det är verkligen viktigt att kunna de här begreppen.


/Fia 

 Källförteckning:

 Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) "Principles of Marketing" (Fourth European Edition) Pearsons Education 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar