Enligt Kotler betyder market segmentering att separera kundgrupper som har olika behov, beteende eller karaktär som kan behöva olika produkter eller marketing mix. Enkelt sagt delas marknaden ut i mindre delar dvs. segment. Segmenten består oftast av individer som har något gemensamt till exempel ålder, kön, intressen osv. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,31). Ett bra exempel som jag kom på är när unga män och pojkar tycker oftast om fotboll, så därför tillverkar ett sportföretag, till exempel Nike, fotbollskor i första hand till pojkar och unga män.Företag väljer marknadssegmenten och sedan planerar de strategier för att på det lönsammaste sättet kunna betjäna gruppen. Denna process innefattar alla de här begreppen, det vill säga segmentering, differentiering och positionering. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,31).
Därtill positionering betyder enligt boken att hur en produkt önskas bli uppfattad av marknaden. Dessutom betyder det att hur en produkt kan bli associerad av marknaden, alltså kunderna. Faktum är att positionering styr köp beteendet. Om produkten som kunden köper, fast en leksak, är likadan som en annan leksak på marknaden, har kunden inte en orsak att köpa just denna leksak. I denna situation kan positionering kunna lösa problemet. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31).
/Fia
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) "Principles of Marketing" (Fourth European Edition) Pearsons Education
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar