tisdag 25 februari 2014

inför träff 11 Fia


                                       
Enligt Mossberg och Sundström (2011, 273) i boken "Marknadsföringsboken" är marknadskommunikation ett slags sätt inom ett företag att nå sitt målgrupp. Enkelt sagt, genom att företagen utöver marknadskommunikation kan kundernas uppmärksamhet nås och detta leder till köpandet av företagets produkter eller tjänster.

En kommunikationsplan ett slags grundläggande styrdokument för marknadsföringen. Enkelt sagt beskriver planen uppdrag, syfte, målgrupper, strategier, informationsvägar, PR och marknadsföring. Därtill kan en kommunikationsplan sägas vara underlag för upprättandet av marknadsföringens budget samt verksamhetsplan. (MIH, 2010)
För att skapa en kommunikationsplan skall man besvara ett antal frågor som till exempel vad man vill uppnå och vilket syfte finns med i kommunikationsinsatsen. Dessutom lönar det sig för företaget att skapa en nulägesanalys som berättar ifall det finns några problem som företaget skall lösas eller somliga behov som skall tillgodoses. Det är verkligen viktigt att veta målgruppen när en kommunikationsplan skapas. Man skall prioritera de viktigaste målgrupperna och veta hurdana behov samt kunskaper de har. Därtill bör en kommunikationsplan innefatta ett bra budskap, alltså vad det lönar sig att säga att nå fram till målgruppen. (Stockholms Universitet, 2010)
Enligt viestintätoimisto Deski oy (2007) underlättar en kommunikationsplan organisationens kommunikation. I en kommunikationsplan bör man veta målgruppen, och hurdant kommunikation och interaktion den vill ha med organisationen. Vanligen innefattar en kommunikationsplan information av kommunikationens handlingar, som till exempel olika artiklar, evenemang och kampanjer inom en viss tidsperiod.
I en kommunikationsplan skall man ta hänsyn till företagets SWOT-analys. Med hjälp av SWOT-analysen kan man bestämma att till vilka faktorer man försöker påverka inom det kommande året. Skapandet av en kommunikationsplan försäkrar att nödvändiga funktioner görs vid rätt tidpunkt och att kommunikationen riktas till en rätt målgrupp. (viestintätoimisto Deski oy,  2007)
En kommunikationsplan sparar företagets resurser genom att förutspå informationsöverföringen. Företagets bekostnader sparas på det här sättet. Dessutom hjälper kommunikationsplanen att skapa ett bränd till företaget. Med hjälp av en kommunikationsplan når förteget sina mål enklare samt snabbare. (viestintätoimisto Deski oy, 2007)

/Fia Parkkonen 
Källförteckning:

Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) “Marknadsföringsboken” Studentlitteratur Ab Lund 

Viestintätoimisto Deski oy ”Opas: viestintästrategia ja viestintäsuunitelma” (2007) URL: http://www.viestintatoimistodeski.fi/pdf/viestintastrategia.pdf (läst 24.2.2014)

MIH ”Marknadsföringens kommunikationsplan” (2010)


Stockholms universitet ”Mall för kommunikationsplan” (2010) URL:http://www.su.se/medarbetare/service/blanketter-mallar/kommunikation/mall-för-kommunikationsplan-1.5461 (läst 24.2.2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar