Enligt Mossberg och Sundström (2011, 273) i boken "Marknadsföringsboken" är marknadskommunikation
ett slags sätt inom ett företag att nå sitt målgrupp. Enkelt sagt, genom att
företagen utöver marknadskommunikation kan kundernas uppmärksamhet nås och detta leder till köpandet av företagets produkter eller tjänster.
En kommunikationsplan ett slags
grundläggande styrdokument för marknadsföringen. Enkelt sagt beskriver planen
uppdrag, syfte, målgrupper, strategier, informationsvägar, PR och
marknadsföring. Därtill kan en kommunikationsplan sägas vara underlag för
upprättandet av marknadsföringens budget samt verksamhetsplan. (MIH, 2010)
För att skapa en kommunikationsplan
skall man besvara ett antal frågor som till exempel vad man vill uppnå och
vilket syfte finns med i kommunikationsinsatsen. Dessutom lönar det sig för
företaget att skapa en nulägesanalys som berättar ifall det finns några problem
som företaget skall lösas eller somliga behov som skall tillgodoses. Det är
verkligen viktigt att veta målgruppen när en kommunikationsplan skapas. Man
skall prioritera de viktigaste målgrupperna och veta hurdana behov samt
kunskaper de har. Därtill bör en kommunikationsplan innefatta ett bra budskap,
alltså vad det lönar sig att säga att nå fram till målgruppen. (Stockholms Universitet, 2010)
Enligt viestintätoimisto
Deski oy (2007) underlättar en kommunikationsplan organisationens
kommunikation. I en kommunikationsplan bör man veta målgruppen, och hurdant kommunikation
och interaktion den vill ha med organisationen. Vanligen innefattar en
kommunikationsplan information av kommunikationens handlingar, som till exempel
olika artiklar, evenemang och kampanjer inom en viss tidsperiod.
I en kommunikationsplan skall man ta hänsyn till företagets
SWOT-analys. Med hjälp av SWOT-analysen kan man bestämma att till vilka
faktorer man försöker påverka inom det kommande året. Skapandet av en
kommunikationsplan försäkrar att nödvändiga funktioner görs vid rätt tidpunkt
och att kommunikationen riktas till en rätt målgrupp. (viestintätoimisto Deski oy, 2007)
En kommunikationsplan sparar företagets
resurser genom att förutspå informationsöverföringen. Företagets bekostnader
sparas på det här sättet. Dessutom hjälper kommunikationsplanen att skapa ett
bränd till företaget. Med hjälp av en kommunikationsplan når förteget sina mål
enklare samt snabbare. (viestintätoimisto Deski oy, 2007)
Källförteckning:
Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) “Marknadsföringsboken” Studentlitteratur Ab Lund
Viestintätoimisto Deski oy ”Opas:
viestintästrategia ja viestintäsuunitelma” (2007) URL: http://www.viestintatoimistodeski.fi/pdf/viestintastrategia.pdf
(läst 24.2.2014)
MIH ”Marknadsföringens kommunikationsplan”
(2010)
URL: http://www.mih.nu/media/21743/Marknadsforeningens-kommunikationsplan.pdf
(läst 24.2.2014)
Stockholms universitet ”Mall för kommunikationsplan”
(2010) URL:http://www.su.se/medarbetare/service/blanketter-mallar/kommunikation/mall-för-kommunikationsplan-1.5461
(läst 24.2.2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar