Jag började
fundera på att vem egentligen kan sägas vara en kund? Jag hittade mer
information av det här i boken ”Principles of markting” 2005 (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,13). Det finns nämligen
olika slags kunder, det kan vara ett hushåll eller individer som köper varor
för sina personliga behov. En kund kan därtill vara ett företag som köper
varor för att vidaresälja dem. Ytterligare kan en kund vara en institution, som
till exempel ett sjukhus, som köper varor för att kunna sedan bedriva sin
verksamhet. Det är viktigt att veta att vem företagets kund egentligen är och
känna till kundens behov, på så sätt kan långvariga kundrelationer skapas.
Enligt (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,13) står det om byggandet av långavarande kundrelationer.
Företagets efterfrågan
består nämligen av två kundgrupper. För det första nya kunder och för det andra
”gamla” kunder. Nya kundernas skaffande har varit målet för traditionell
marknadsföring redan länge. I dagens
samhälle är det inte mera så lätt att skaffa nya kunder för företagen på grund
av den ekonomiska situationen och den förändrande demografin. Enkelt sagt,
finns det inte mera så många kunder för förtagen att skaffas.
Efter att
ha läst om byggandet av långvariga kundrelationer, förstår jag hur viktig
kundens roll egentligen är för företaget. Företagen måste alltid försäkra att
kunden är nöjd där det bedriver sitt verksamhet.
Att försöka
få nya kunder kostar till och med fem gånger mera till företagen än att försöka
upprätthålla de gamla kunderna. Fastän det är väldigt viktigt för företagen att
försöka skaffa nya kunder och sedan försöka upprätthålla dem, är det ännu
viktigare för företaget att upprätthålla de redan existerande kunderna. Därtill
skall företagen försöka skapa ett långvarande förhållande med dem.
Företagen
vet också att upprätthållandet av kunder är ekonomiskt lönsamt. Till exempel en
kunds livstids värde (eng. lifetime value) fast i H&M kan vara till och med
100 000 euro. Företagen vet att förlorandet av kunden handlar inte bara om ett
köp utan vartenda köp i kundens livstid. Faktum är att nyckeln till
upprätthållandet av kunder är att försöka hålla dem nöjda. (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005, 31)
Ifall
företagen vill ha nya kunder skall de svara till frågan ”Hur gör kunderna sina
val?” Med tanke på framtiden väljer kunden det erbjudande som utnyttjar henne
bäst. Det vill säga, kunderna köper från detta företag som erbjuder det bästa ”customer
delivred value” det vill säga skillnaden mellan ”total customer value och
”total customer cost”. Ett bra exempel
som jag hittade på är ett bilköp. Audi bilen som kunden funderar att köpa är
dyrare än Honda bilen, men Audin har bättre utrustning än Honda bilen har. Vill
kunden köpa den dyrare bilen för att den är bättre på många sätt eller vill
kunden ha Honda bilen som är nog också helt bra men saknar vissa egenskaper som
den dyrare bilen har. Frågan är, vad prioriterar kunden? (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005,15)
Källa:
Kotler Philip, Wong Veronica, Saunders John, Armstrong Gary (2005) ”Principles of Marketing” (Fourth European Edition) Pearsons Education
Fia Parkkonen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar