BLOGGINLÄGG
(dl: 9.2, grupp)
Genom att använda kundanalysen som vi gjort, samt
vår kunskap om kunder och kundrelationer, har vi lyckats koppla ihop en analys
över vad som händer i vårt samhälle just nu. Därtill har vi använt ett antal
olika mediakällor för att komplettera analysen ur ett bredare perspektiv.
Under de senaste åren har vi i gruppen sett många
tecken på miljöaktivism; människor och samhället bryr sig om miljön mer än
någonsin tidigare. Detta syns inte bara genom att organisationer såsom
Greenpeace växer sig starkare utan även i vår direkta vardag; fler miljövänliga
alternativ etablerar sig i de flesta branscher och allt fler konsumenter är
villiga att betala lite mer för en naturlig och organisk produkt med någon form
av miljöcertificering. Det här leder tyvärr till att några företag försöker
fuska sig till framgång och rida på "miljövågen", utan att
faktiskt göra ett dugg för miljön. Fenomenet kallas "greenwashing*",
en term som myntades redan 1986 av Jay Westervelt (Kingsmith 2012), och
problematiken kring detta behandlas i en nätpublicerad artikel av Beaumont (2013).
Beaumont påpekar att dessa produkter som utger sig för att vara
"organiska" inte bara kan skada användarens hälsa, utan även kan
förstöra tilltron till de producenter inom branschen som faktiskt säljer autentiskt
organiska produkter.
Greenwashing gör det allt svårare för den
miljömedvetna kunden att veta vad som är autentiskt och vad som inte är det,
och detta ställer högre krav på kunden att göra efterforskningar kring den
produkt han eller hon är intresserad av. Från företagets håll blir det då
livsviktigt att vara öppen med sina produktionsrutiner och innehållet i sina
produkter, för att underlätta för den potentiella kunden.
Företaget Seacret som vi har valt att analysera i
projekt 2 spelar hela sitt marknadsföringskort på att poängtera att deras
produkter är naturliga. Alla bilder i deras butiker och på deras hemsida är
naturrelaterade och deras slogan, som även fungerar som deras affärsidé, är
"Minerals from the Dead Sea". Våra efterforskningar säger oss att
Seacret är ett autentiskt företag som satsar på naturliga ingredienter som bas
i sina produkter, även om man i produktionsprocessen även använder sig av
andra, kemiskt framställda, ämnen. Seacret underlättar otroligt mycket för sina
kunder genom att ha djupgående analyser och vetenskapliga fakta på sin hemsida
(URL: www.SeacretSpa.com). Den kund som vill veta mer om de ingredienser som
finns i Seacrets produkter behöver inte leta länge.
Vid sidan av den allt mer miljömedvetna marknadsföringen och företagandet har vi även hittat en annan intressant utveckling. Enligt Raulas (2013) har marknadsföringen nämligen
kommit till en vändpunkt; nästa steg är att marknadsföringen automatiseras.
I början av detta årtusende har man börjat tala om
marknadsföringens automatisering. Grundtanken i detta är att genom en bättre
kundrelation och -förståelse kan mera specifika kunder samt kundgrupper nås.
”Markkinoinnin automaatio tarkoittaa asiakkaan
käyttäytymiseen ja aikaan liittyvää toimenpidettä, joka perustuu asiakkaan
hyvään ymmärtämiseen ja analyysiin.” (Raulas 2013). När jag betraktar detta med
det företag vi har valt att analysera, Seacret, kan ett exempel vara att på hösten före vinterkölden
påminner företaget kunderna med hjälp av reklam: Välkommen och köpa fuktighetskräm
som är bra för din hy.
På detta vis får kunden ett aktuellt och relevant meddelande som hon även kan ha nytta av.
Detta har fördel också för företaget, eftersom det förorsakar tillväxt i
företagets försäljning av fuktighetskräm. På så sätt kan företaget dessutom
skapa långvariga kundförhållanden, som är väldigt viktiga för Seacret eftersom
de utövar bara B2C-marknadsföring. (iSquad, 2014)
Det blir ständigt allt mer aktuellt
att äta rätt och speciellt att äta hälsosamt. Nya produkter tillkommer på
marknaden och många "skadliga" sådana har fått utgå ur sortimentet. Ahlborg
(2013) skriver på Aftonbladets hemsida om hur mycket gifter det finns i mat som
vi ofta får i oss. Kött, mjölk och ägg är saker som hon lyfter upp och tycker
är mer giftiga än "östersjöfisken" som vi ofta blir varnade för.
Miljögifter är ett stort problem anser Ahlborg och tycker att allmänheten
känner till för lite om riskerna.
I företagsanalysen av Seacret lade vi märke till att Seacret lägger ner
väldigt mycket energi och marknadsföring på att poängtera att deras produkter är
hälsosamma och inte innehåller gifter utan är framställda på ett naturligt och
miljövänligt sätt. Det har visat sig vara ett bra koncept och jag tror det blir
allt viktigare i framtiden för människor att må bra och leva sunt.
Skönhetsbranschen har helt enkelt förändrats och Seacret skulle nästan kunna betraktas som lite av
en föregångare inom branschen.
Branschens marknadsföring präglas
mycket av den utveckling vi är på väg mot. Ju hälsosammare desto bättre kan man
säga att är ett motto för skönhetsbranschen för tillfället, då efterfrågan är stor
på produkter som lämpar sig för alla människor oberoende allergier och dylikt.
Där har Seacret lyckats bra och hänger bra med i utvecklingen.
Kundens roll är väldigt central i företaget och man satsar på kunder som är
beredda att spendera för kvalité.
De sociala medierna får en allt större roll hela tiden
i dagens samhälle och de spelar också en allt större roll inom
marknadsföringen än tidigare. Artikeln ”Borde ha jobbat hårdare på att få
Twitter-följare än att få muskelmassa”, är ett bra exempel på hur viktig de
sociala medierna är för idrottare och företag. I just den här artikeln är Emily
Azevedo (Bobåkare) missnöjd över uttagningen till de olympiska spelen 2014 i
Sotji och anser sig själv vara värd att representera USA istället för Lolo
Jones. Hon menar att Lolo Jones bara blev uttagen till truppen på grund av att
hon är mycket mer känd och har flera Twitter-följare än hon själv.
De sociala medierna når ut till kunderna på ett bra
sätt när vi i dagens läge nästan bosätter oss vid facebook, Twitter eller
motsvarande sociala medier, och där följer vi också med allting som intresserar
oss. Det här med sociala medier är något som Seacret inte är så väldigt bra på
ännu. De borde koncentrera sig mera på att uppdatera facebook, deras senaste
facebook uppdatering är från den 22.1.2014 och för ett globalt företag är det
allt för länge sedan senaste uppdateringen. Det är viktigt att hålla sina
kunder konstant uppdaterade med erbjudanden och dylikt för att förbättra på kundrelationerna.
Seacret skulle kunna föra någon kampanj för att få flera som gillar deras sida
på facebook och på så vis skulle de nå ut till flera potentiella kunder.
Artikeln i Aftonbladet är bara ett
exempel på vilken fördel man kan få då man är känd för allmänheten och då det
är många personer som följer med och är intresserad av ens verksamhet. Det är
så viktigt att hålla igång alla sociala medier för att affärsverksamheten skall
rulla på bästa möjliga sätt. Det här är egentligen bara fråga om att hänga med
i utveckling och att nå ut till så många kunder som möjligt.
Mossberg och Sundström (2011, 347) definierar
begreppet e-handel som "distansförsäljning där internet och en webbsajt är
mediet". E-handelns betydelse har de senaste åren ökat
väsentligt. Enligt Ericsson (2013) väntas e-handeln växa med 18% för år
2013 och till de produkter som säljer allt bättre via internet hör just
kosmetika. Den här utvecklingen anser vi att det är väldigt viktigt för Seacret
att hänga med i. Kunderna har inte alltid möjlighet att ta sig till de
fysiska butikerna och det är också oftast via internet som kunderna söker upp
information om ett företag eller dess produkter.
Efter att ha bekantat oss med Seacrets webbsidor
anser vi att de verkligen behöver förbättras. Det stora problemet är att
Seacret i dagsläget endast har en internationell webbsida, från vilken kunderna
endast kan beställa produkter till vissa länder. Eftersom Seacret i
Finland endast har butiker i Åbo blir det svårt att utan en välfungerande
webbsida nå kunder i hela landet. De planerar dock att utveckla nationella
webbsidor.
- iSquad
*: Internetencyklopedin Wikipedia (senast uppdaterad 2014) föreslår den svenska översättningen "grönmålning" eller "gröntvättning", men allmänt används det engelska uttrycket även på svenska.
*: Internetencyklopedin Wikipedia (senast uppdaterad 2014) föreslår den svenska översättningen "grönmålning" eller "gröntvättning", men allmänt används det engelska uttrycket även på svenska.
Källförteckning:
- Raulas, Mika (Publicerad: 13.11.2013) Markkinointi odotetussa käännekohdassa – näin rakennat ja ylläpidät asiakassuhdetta oikein URL: http://steeri.fi/fi/uutiset/markkinointi-odotetussa-kaannekohdassa--nain-rakennat-ja-yllapidat-asiakassuhdetta-oikein (Läst: 06.02.2014)
- Beaumont, Warren (Publicerad 1.9.2013) Greenwashed cosmetics threaten consumer health and certified organics URL: http://organicwellnessnews.com/en/greenwashed-cosmetics-threaten-consumer-health-and-certified-organics/ (Läst 8.2.2014)
- Kingsmith, Adam (Publicerad 26.10.2012) Greenwashing: The Corporate Exaggeration of Environmental Consiousness URL: http://www.theinternational.org/articles/275-greenwashing-the-corporate-exaggeration (Läst 8.2.2014)
- Wikipedia (Senast uppdaterad 6.2.2014) Greenwashing URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Greenwashing (Läst: 8.2.2014)
- Seacret Spa LLC (URL: http://www.seacretspa.com) Läst: 8.2.2014
- Ahlborg, Karin (Senast uppdaterad 20.11.2013) Så mycket miljögifter får du i dig URL: http://www.aftonbladet.se/halsa/article17875907.ab (Läst: 8.2.2014)
- iSquad (2014) Seacret URL: http://prezi.com/nnggc5kn6ipc/seacret/
- Ericsson, Ulla (2013) E-handeln väntas att slå rekord URL: http://www.affarsliv.com/start/nyheter/e-handeln-vantas-att-sla-rekord (Läst 09.02.2014)
- Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund
- Lagnelius, Emil K. (publicerad 24.1.2014) Borde ha jobbat hårdare på att få Twitter-följare än att få muskelmassa URL: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18231463.ab (Läst 9.2.2014)
- Seacret Spa LLC (facebookprofil, senast uppdaterat 22.1.2014) URL: https://www.facebook.com/directsalesopportunity?fref=ts (läst 9.2.2014)
- Jones, Lolo (twitterkonto, senast uppdaterat 7.2.2014) URL: https://twitter.com/lolojones (läst 9.2.2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar