lördag 8 februari 2014

Gruppuppgift

BLOGGINLÄGG (dl: 9.2, grupp)


Genom att använda kundanalysen som vi gjort, samt vår kunskap om kunder och kundrelationer, har vi lyckats koppla ihop en analys över vad som händer i vårt samhälle just nu. Därtill har vi använt ett antal olika mediakällor för att komplettera analysen ur ett bredare perspektiv.

Under de senaste åren har vi i gruppen sett många tecken på miljöaktivism; människor och samhället bryr sig om miljön mer än någonsin tidigare. Detta syns inte bara genom att organisationer såsom Greenpeace växer sig starkare utan även i vår direkta vardag; fler miljövänliga alternativ etablerar sig i de flesta branscher och allt fler konsumenter är villiga att betala lite mer för en naturlig och organisk produkt med någon form av miljöcertificering. Det här leder tyvärr till att några företag försöker fuska sig till framgång och rida på "miljövågen", utan att faktiskt göra ett dugg för miljön. Fenomenet kallas "greenwashing*", en term som myntades redan 1986 av Jay Westervelt (Kingsmith 2012), och problematiken kring detta behandlas i en nätpublicerad artikel av Beaumont (2013). Beaumont påpekar att dessa produkter som utger sig för att vara "organiska" inte bara kan skada användarens hälsa, utan även kan förstöra tilltron till de producenter inom branschen som faktiskt säljer autentiskt organiska produkter.

Greenwashing gör det allt svårare för den miljömedvetna kunden att veta vad som är autentiskt och vad som inte är det, och detta ställer högre krav på kunden att göra efterforskningar kring den produkt han eller hon är intresserad av. Från företagets håll blir det då livsviktigt att vara öppen med sina produktionsrutiner och innehållet i sina produkter, för att underlätta för den potentiella kunden.

Företaget Seacret som vi har valt att analysera i projekt 2 spelar hela sitt marknadsföringskort på att poängtera att deras produkter är naturliga. Alla bilder i deras butiker och på deras hemsida är naturrelaterade och deras slogan, som även fungerar som deras affärsidé, är "Minerals from the Dead Sea". Våra efterforskningar säger oss att Seacret är ett autentiskt företag som satsar på naturliga ingredienter som bas i sina produkter, även om man i produktionsprocessen även använder sig av andra, kemiskt framställda, ämnen. Seacret underlättar otroligt mycket för sina kunder genom att ha djupgående analyser och vetenskapliga fakta på sin hemsida (URL: www.SeacretSpa.com). Den kund som vill veta mer om de ingredienser som finns i Seacrets produkter behöver inte leta länge.

Vid sidan av den allt mer miljömedvetna marknadsföringen och företagandet har vi även hittat en annan intressant utveckling. Enligt Raulas (2013) har marknadsföringen nämligen kommit till en vändpunkt; nästa steg är att marknadsföringen automatiseras.
I början av detta årtusende har man börjat tala om marknadsföringens automatisering. Grundtanken i detta är att genom en bättre kundrelation och -förståelse kan mera specifika kunder samt kundgrupper nås.

”Markkinoinnin automaatio tarkoittaa asiakkaan käyttäytymiseen ja aikaan liittyvää toimenpidettä, joka perustuu asiakkaan hyvään ymmärtämiseen ja analyysiin.” (Raulas 2013). När jag betraktar detta med det företag vi har valt att analysera, Seacret, kan ett exempel vara att på hösten före vinterkölden påminner företaget kunderna med hjälp av reklam: Välkommen och köpa fuktighetskräm som är bra för din hy.
På detta vis får kunden ett aktuellt och relevant meddelande som hon även kan ha nytta av. Detta har fördel också för företaget, eftersom det förorsakar tillväxt i företagets försäljning av fuktighetskräm. På så sätt kan företaget dessutom skapa långvariga kundförhållanden, som är väldigt viktiga för Seacret eftersom de utövar bara B2C-marknadsföring. (iSquad, 2014)


Det blir ständigt allt mer aktuellt att äta rätt och speciellt att äta hälsosamt. Nya produkter tillkommer på marknaden och många "skadliga" sådana har fått utgå ur sortimentet. Ahlborg (2013) skriver på Aftonbladets hemsida om hur mycket gifter det finns i mat som vi ofta får i oss. Kött, mjölk och ägg är saker som hon lyfter upp och tycker är mer giftiga än "östersjöfisken" som vi ofta blir varnade för. Miljögifter är ett stort problem anser Ahlborg och tycker att allmänheten känner till för lite om riskerna. 

I företagsanalysen av Seacret lade vi märke till att Seacret lägger ner väldigt mycket energi och marknadsföring på att poängtera att deras produkter är hälsosamma och inte innehåller gifter utan är framställda på ett naturligt och miljövänligt sätt. Det har visat sig vara ett bra koncept och jag tror det blir allt viktigare i framtiden för människor att må bra och leva sunt. Skönhetsbranschen har helt enkelt förändrats och Seacret skulle nästan kunna betraktas som lite av en föregångare inom branschen. 

Branschens marknadsföring präglas mycket av den utveckling vi är på väg mot. Ju hälsosammare desto bättre kan man säga att är ett motto för skönhetsbranschen för tillfället, då efterfrågan är stor på produkter som lämpar sig för alla människor oberoende allergier och dylikt. Där har Seacret lyckats bra och hänger bra med i utvecklingen. Kundens roll är väldigt central i företaget och man satsar på kunder som är beredda att spendera för kvalité. 
De sociala medierna får en allt större roll hela tiden i dagens samhälle och de spelar också en allt större roll inom marknadsföringen än tidigare. Artikeln ”Borde ha jobbat hårdare på att få Twitter-följare än att få muskelmassa”, är ett bra exempel på hur viktig de sociala medierna är för idrottare och företag. I just den här artikeln är Emily Azevedo (Bobåkare) missnöjd över uttagningen till de olympiska spelen 2014 i Sotji och anser sig själv vara värd att representera USA istället för Lolo Jones. Hon menar att Lolo Jones bara blev uttagen till truppen på grund av att hon är mycket mer känd och har flera Twitter-följare än hon själv.

De sociala medierna når ut till kunderna på ett bra sätt när vi i dagens läge nästan bosätter oss vid facebook, Twitter eller motsvarande sociala medier, och där följer vi också med allting som intresserar oss. Det här med sociala medier är något som Seacret inte är så väldigt bra på ännu. De borde koncentrera sig mera på att uppdatera facebook, deras senaste facebook uppdatering är från den 22.1.2014 och för ett globalt företag är det allt för länge sedan senaste uppdateringen. Det är viktigt att hålla sina kunder konstant uppdaterade med erbjudanden och dylikt för att förbättra på kundrelationerna. Seacret skulle kunna föra någon kampanj för att få flera som gillar deras sida på facebook och på så vis skulle de nå ut till flera potentiella kunder.

Artikeln i Aftonbladet är bara ett exempel på vilken fördel man kan få då man är känd för allmänheten och då det är många personer som följer med och är intresserad av ens verksamhet. Det är så viktigt att hålla igång alla sociala medier för att affärsverksamheten skall rulla på bästa möjliga sätt. Det här är egentligen bara fråga om att hänga med i utveckling och att nå ut till så många kunder som möjligt.

Mossberg och Sundström (2011, 347) definierar begreppet e-handel som "distansförsäljning där internet och en webbsajt är mediet". E-handelns betydelse har de senaste åren ökat väsentligt. Enligt Ericsson (2013) väntas e-handeln växa med 18% för år 2013 och till de produkter som säljer allt bättre via internet hör just kosmetika. Den här utvecklingen anser vi att det är väldigt viktigt för Seacret att hänga med i. Kunderna har inte alltid möjlighet att ta sig till de fysiska butikerna och det är också oftast via internet som kunderna söker upp information om ett företag eller dess produkter.

Efter att ha bekantat oss med Seacrets webbsidor anser vi att de verkligen behöver förbättras. Det stora problemet är att Seacret i dagsläget endast har en internationell webbsida, från vilken kunderna endast kan beställa produkter till vissa länder. Eftersom Seacret i Finland endast har butiker i Åbo blir det svårt att utan en välfungerande webbsida nå kunder i hela landet. De planerar dock att utveckla nationella webbsidor.

- iSquad 


*: Internetencyklopedin Wikipedia (senast uppdaterad 2014) föreslår den svenska översättningen "grönmålning" eller "gröntvättning", men allmänt används det engelska uttrycket även på svenska.

Källförteckning:

  • Raulas, Mika (Publicerad: 13.11.2013) Markkinointi odotetussa käännekohdassa – näin rakennat ja ylläpidät asiakassuhdetta oikein URL: http://steeri.fi/fi/uutiset/markkinointi-odotetussa-kaannekohdassa--nain-rakennat-ja-yllapidat-asiakassuhdetta-oikein (Läst: 06.02.2014)
  • Beaumont, Warren (Publicerad 1.9.2013) Greenwashed cosmetics threaten consumer health and certified organics URL: http://organicwellnessnews.com/en/greenwashed-cosmetics-threaten-consumer-health-and-certified-organics/ (Läst 8.2.2014)
  • Kingsmith, Adam (Publicerad 26.10.2012) Greenwashing: The Corporate Exaggeration of Environmental Consiousness URL: http://www.theinternational.org/articles/275-greenwashing-the-corporate-exaggeration (Läst 8.2.2014)
  • Wikipedia (Senast uppdaterad 6.2.2014) Greenwashing URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Greenwashing (Läst: 8.2.2014)
  • Seacret Spa LLC (URL: http://www.seacretspa.com) Läst: 8.2.2014
  • Ahlborg, Karin (Senast uppdaterad 20.11.2013) Så mycket miljögifter får du i dig URL: http://www.aftonbladet.se/halsa/article17875907.ab (Läst: 8.2.2014)
  • iSquad (2014) Seacret URL: http://prezi.com/nnggc5kn6ipc/seacret/
  • Ericsson, Ulla (2013) E-handeln väntas att slå rekord URL: http://www.affarsliv.com/start/nyheter/e-handeln-vantas-att-sla-rekord (Läst 09.02.2014)
  • Mossberg, Lena & Sundström, Malin (2011) Marknadsföringsboken Studentlitteratur AB, Lund
  • Lagnelius, Emil K. (publicerad 24.1.2014) Borde ha jobbat hårdare på att få Twitter-följare än att få muskelmassa URL: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18231463.ab (Läst 9.2.2014)
  • Seacret Spa LLC (facebookprofil, senast uppdaterat 22.1.2014) URL: https://www.facebook.com/directsalesopportunity?fref=ts (läst 9.2.2014)
  • Jones, Lolo (twitterkonto, senast uppdaterat 7.2.2014) URL: https://twitter.com/lolojones (läst 9.2.2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar