Jag har alltid sett marknadsföring som vägen till en affär, ett hjälpmedel för företagen att övertyga konsumenten. Det som främst intresserar och fascinerar mig inom ämnet är hur man med hjälp av marknadsföring kan styra och påverka människors beteende samt handlande. Jag tror mig förstå de grundläggande knep dessa aktörer använder, ändå har jag själv idag fallit offer för denna starka dragningskraft. Apple är en mästare på denna punkt...
Kolla bara vårt namnval!
Efter att ha läst i Marknadsföringsboken (Mossberg & Sundström, 2011) blev jag ytterligare intresserad av kundrelationer. (Mossberg och Sundström 2011; 26) "En kund köper från det företag där hon eller han upplever sig få största möjliga värde". Jag kan direkt relatera till mig själv, även om Apples produkter i förhållande till många andra leverantörers är väldigt dyra så upplever många ett mervärde som gör produkterna värda sitt högre pris. Ett kundvärde är något som ständigt behöver utvecklas och underhållas, ett tydligt exempel på hur det kan svänga är vårt egna kära Nokia.
Det är naturligt att efter kundrelationer följa upp med "kundtillfredsställelse". Vad är egentligen en nöjd konsument? Även en utomordentlig produkt kan vara svår att sälja om inte de rätta konsumenterna finns. Därför är det viktigt som företagare att lägga stor vikt vid kundtillfredsställelsen, en nöjd kund blir ofta en lojal kund. Jag vill inte tjata om Apples finess i detta sammanhang, men kan inte längre stänga öronen eller blunda för alla lojala och tillfredsställda konsumenter. De olika byggstenarna (Mossberg & Sundström, 2011; 26) tog upp i kapitlet "Att skapa relationer med kunder" har alla sakta övertygat mig till det beslut jag slutligen tog idag mot många av mina egna principer. Det är för mig precis vad lyckad marknadsföring innebär!
I detta blogginlägg har jag framhållit konsumentens relation till producenten eftersom det främst är det som inspirerar mig själv, "branding" är någonting jag vill förstå på djupet. Jag förstår att pris och kvalité är A och O men förvånas ständigt av kraften bakom ett "Brand". Hur kan vi vara så lätt påverkade?
Mossberg Lena, Sundström Malin (2011) Marknadsföringsboken
- Robert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar